خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / نمایش اپرای «هزار خورشید تابان» به کارگردانی رویا سادات در واشنگتن

نمایش اپرای «هزار خورشید تابان» به کارگردانی رویا سادات در واشنگتن

کابل/۷حوت/فرهنگستان
رویا سادات، کارگردان و فلم‌ساز، برای نخستین بار تجربه زندگی در افغانستان را در قالب اپرای «هزار خورشید تابان» به استیژ بین‌المللی برده‌ است.
اپرای «هزار خورشید تابان» اثر خالد حسینی با کارگردانی رویا سادات، روز (شنبه، ۶ حوت)،  در استیژ اپرای سیاتل امریکا افتتاح شد.
رویا سادات، می‌گوید: «این اپرا در واقع یک فیلم موزیکال است که در آن فلم هزار خورشید تابان در حدود دو ساعت و چهل دقیقه به نمایش می‌رود.»
او می‌افزاید که آغاز کار روی نمایش «هزاران خورشید تابان» در امریکا مصادف با سقوط هرات به دست طالبان بود و این پیشامد روی ساختار اپرایی که اکنون برگزار شده است، تأثیر گذاشت. او می‌افزاید که پس از این تعقیب عناصر سوریال و جلوه‌های ویژه مدرن را کنار گذاشت و به سمت دنیای واقعی که واقعیت‌های جامعه افغانستان را به نمایش می‌گذاشت، رفت.
سادات می‌گوید که دو سال روی این نمایش کار کرده و کارگردانی اپرا برای اولین بار تجربه جالب و پرچالش برای او‌ بوده است.
اما علاوه بر قصه‌ای از بغض و حسرت، پیام دیگر نیز به استیژ بزرگ اپرای سیاتل در امریکا برده است: «قدرت زنانه‌گی، فداکاری و ایستاده‌گی.»
این اپرا توسط استیفن کتساکو نوشته شده و موسیقی آن را شیلا سیلور، در طول ۱۰ سال، تهیه کرده است. شیلا پس از شنیدن کتاب صوتی هزارخورشید تابان، به این داستان علاقه‌مند شد و در سال ۲۰۱۲ توانست حق اقتباس این اثر را برای اپرا از خالد حسینی بگیرد.
این نخستین بار است که قصه‌ای از جامعه افغانستان در قالب اپرا به استیژ‌های بزرگ بین‌المللی راه پیدا می‌کند.
«هزار خورشید تابان» که مغز این نمایش را تشکیل می‌دهد، اثر خالد حسینی، نویسنده اهل افغانستان است که در کتابش داستان‌هایی از دهه‌های ۶۰ و ۷۰، جنگ‌های داخلی و تسلط طالبان بر کشور را بیان کرده است.
رویا سادات، هنرمند و فلم‌ساز پرآوازه‌ی افغانستان، مؤسس و مدیرمسئول «خانه‌ی فلم رویا» و بنیان‌گذار جشنواره‌ی بین‌المللی فلم زنان هرات، در سال ۱۳۶۳ به‌دنیا آمد. «رویا» مکتب را در زادگاهش، هرات، به‌پایان رسانید و در مقطع لیسانس در رشته‌ی حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه هرات، گواهی‌نامه‌ی فراغت به‌دست آورد. وی یک دوره از کارگاه آموزشی شش ماهه در رشته‌ی سینما را در اکادمی فلم آسیا-کوریای جنوبی نیز به‌پایان رسانیده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*