خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / نمایشگاه عکس خالق «دختر افغان» در استانبول

نمایشگاه عکس خالق «دختر افغان» در استانبول

کابل/۲۳ثور/فرهنگستان
نمایشگاه عکس‌ استیو مک کری، خالق «شربت گل؛ دختر افغان» که بسیاری آن را شناخته‌شده‌ترین عکس جهان می‌دانند، در موزه سینما استانبول برگزار شد.
آقای مک‌کری در سال ۱۹۸۴ عکس شربت گل، دختر افغان را در اردوگاه پناهجویان در پاکستان گرفت و بعدا این عکس شهرت جهانی پیدا کرد.
استیو مک‌کری در نمایشگاهش داستان عکس شربت گل را سرگذشت «غلبه بر بدبختی» خواند.
آقای مک کری هنر عکاسی را به طور حرفه‌ای از زمان جنگ شوروی در افغانستان ‌آغاز کرد و اکنون از عکاسان مشهور نشنل‌جئوگرافی است.
عکاس مجله نشنال جئوگرافی در نمایشگاه عکس خود در استانبول گفت: «شربت گل، دختری مهاجری است که با وجود سختی‌ها به آینده امیدوار است.»
مک کری از طریق ویدئو کنفرانس در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه شرکت کرده و اظهار داشت: برپایی چنین نمایشگاهی مایه افتخار است. بسیار مشتاقم که به ترکیه و بویژه استانبول سفری داشته باشم.
این عکاس برجسته نشنال جئوگرافیک داستان عکس «دختر افغان» را غلبه بر تیره‌بختی دانسته و گفت: زندگی پر از چالش است. مقابله با این چالش‌ها، غلبه بر آنها و در این میان تلاش برای حفظ آرامش است.
وی افزود: به نظر من این عکس نشان می‌دهد که یک کودک با وجود سختی‌های زندگی و شرایط دشوار، به زندگی ادامه می‌دهد، به آینده امیدوار است. زنده می‌ماند و زندگی بهتری خواهد داشت و مثبت اندیش خواهد بود.
نام شربت گل در سال ۲۰۱۴ بار دیگر سرخط رسانه‌ها شد. زمانی که اسلام‌آباد او را به اتهام جعل کارت هویت پاکستانی از این کشور اخراج کرد. او در آن زمان به کابل منتقل شد و حکومت پیشین افغانستان کلید یک آپارتمان را به او هدیه داد. با این حال شربت گل در نهایت پس از سقوط افغانستان به دست طالبان در ایتالیا پناهنده شد.
گفتنی است نمایشگاه عکاسی استیو مک کاری شامل ۵۱ قطعه از عکس‌های این هنرمند معروف پرتره معاصر تا ۳۱ جولای ۲۰۲۳ در موزه سینما استانبول دایر خواهد بود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*