خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / نمایشگاه خیابانی نقاشی “گمشده” در کابل

نمایشگاه خیابانی نقاشی “گمشده” در کابل

کابل/۲۴دلو/فرهنگستان
صد ها تابلوی نقاشی شده توسط سه نقاش، امروز در منطقۀ پل‌سرخ کابل، در جاده‌ی رفت و آمد به دید عموم گذاشته شد.
نقاشان این نمایشگاه نام، «گمشده» را برای نمایشگاۀ امروز شان انتخاب کردند – نامی که به گفتۀ آنان تداعی کنندۀ گم‌شده‌های انسان امروز است؛ از صداقت و مهربانی گرفته تا صلح و زنده‌گی مسالمت آمیز.
آن‌ها می‌گویند که با برگزاری این نمایشگاه، خواسته‌اند تا این گم‌شده‌ها را دوباره به یاد شهروندان بیاورند.

جواد احمد پایا، یکی از این نقاشان گفت: «مهر و محبت به کمک حکومت نیاز ندارند. داشتن این صفت، به شخص خود ما ارتباط دارد که بتوانیم مهر و محبت واقعی را در میان همدیگر پیدا کنیم. دوستی را پیدا کنیم، به ارزش‌های واقعی ارج گذاشته، جامعۀ پر از مهر و محبت و دوستی را ایجاد کنیم.»

تابلو های این نمایشگاه به سبک ریالیسم نقاشی شده‌اند – سبکی که در آن اشیا و موجودات آنگونه که هستند – چه زشت و زیبا – ترسیم می‌شوند.

محمد نعیم ایوبی، نقاش دیگری این نمایشگاه می‌گوید: «نمایشگاۀ ما شامل سبک‌های گوناگون است؛ کارهای معاصر داریم و سبک‌های که غیرواقعی یا تخیلی کار می‌شود، اما بیشتر در این نمایشگاۀ امروز نقاشی‌های ریالیسم است.»
در این نمایشگاه در کنار نقاشی های نعیم و احمد،‌ کاری نداخراسانی هم دیده می‌شد که روی تابلوی سفید میناتوری کرده بود
بانو نداخراسانی که می‌گوید این تابلو را با تارهای رنگین و با دست خود میناتوری کرده‌است و خواسته است که این تابلو را بدوزد و همه‌اش توسط تار دوخته شده‌است. هربخشش رنگ گوناگون دارد.
یک سال می‌شود که هنرمندان تلاش دارند که آفریده‌های هنری شان را در خیابان‌ها بیشتر به نمایش بگذارند و این‌گونه خواسته‌اند که هنر و به ویژه هنرنقاشی را در میان مردم بیشتر رایج کنند.
حنه احدی-فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*