خانه / خبرها / نقش آسیای مرکزی در استراتژی جدید آمریکا در افغانستان

نقش آسیای مرکزی در استراتژی جدید آمریکا در افغانستان

نقش آسیای مرکزی در استراتژی جدید آمریکا در افغانستان:

استراتژی جدید آمریکا در افغانستان میتواند فرصت‌های همکاری با کشورهای آسیای مرکزی را فراهم کند که افزایش بازدید نمایندگان کاخ سفید بیانگر آن است.
به نوشته “استانرادار-stanradar”، استراتژی جدید آمریکا در رابطه با افغانستان نهایی شده و هفته گذشته دونالد ترامپ در سخنانی ماهیت اصلی آن را اظهار داشت.
بر خلاف وعده‌های پیش از انتخاباتی ترامپ در مورد بی فایده بودن عملیات نظامی در خارج از کشور وی به صراحت اعلام داشت که تا لحظه پیروزی مبارزه خواهد کرد.
رئیس جمهور آمریکا در خصوص چارچوب زمانی عملیات نظامی و شمار نیروهای نظامی اضافی که قصد دارد به افغانستان اعزام کنند خودداری کرد، اما بنابر گزارش رسانه‌های آمریکایی بحث روی اعزام ۴۰۰۰ نظامی دیگر به افغانستان همچنان ادامه دارد.
علاقه به کشورهای آسیای مرکزی: تقویت حضور نظامی آمریکا در افغانستان در آینده میتواند علاقه واشنگتن برای همکاری با کشورهای آسیای مرکزی را افزایش دهد.
سفرهای مکرر مقامات ارشد نظامی آمریکا به کشورهای منطقه به نفع این فرضیه است.
۱۶ آگست جنرال مایکل گارت فرمانده نیروی زمینی ستاد مرکزی آمریکا به شهردوشنبه سفر کرد.
گارت طی این سفر با رهبر تاجیکستان در زمینه همکاری‌های امنیتی و تقویت مرز این کشور و افغانستان بحث و گفتگو کرد.
در اواخر سال گذشته میلادی گارت طی بازدید های آسیای مرکزی خود همچنین از تاشکند و آستانه بازدید و در مورد مسائل مشابه با مقامات این کشورها صحبت کرد.
به احتمال زیاد سفرهای اخیر مقام آمریکایی با هدف آماده سازی مکانیسم‌های توسعه استراتژی جدید آمریکا در افغانستان صورت گرفته که در آن به کشورهای آسیای مرکزی نقش مشخصی داده شده است.
آلترناتیو پاکستان: ‘آندری گرازین-Андрей Грозин’ رئیس بخش آسیا مرکزی انستیتوی اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع در این زمینه به دو پیام اصلی استراتژی جدید آمریکا در افغانستان برای کشورهای آسیای مرکزی اشاره کرد.
وی گفت: کاهش شعارهای دموکراتیک و انتقاد از رژیم‌های آسیای مرکزی از سوی آمریکا به دلیل تمرکز واشنگتن بر منافع شخصی خود، یکی از پیام‌های استراتژی جدید کاخ سفید برای سران کشورهای منطقه آسیای مرکزی است.
گرازین ادامه داد: احتمال از سر گیری شبکه شمالی برای انتقال تجهیزات و نظامیان از طریق کشورهای آسیای مرکزی با هدف کاهش وابستگی از پاکستان هم بعید نمیباشد.
وی گفت: از سرگیری شبکه شمالی میتواند به معنای ایجاد نقاط حمل و نقل مشابه با مرکز سابق ترانزیتی آمریکا در میدان هوائی ماناس قرقیزستان برای انتقال محصولات و نظامیان باشد.
این کارشناس افزود: اما همزمان برای اجرای چنین برنامه‌ای واشنگتن باید نه تنها با مسکو که در شرایط کنونی بسیار دشوار خواهد بود، بلکه با پیکنگ که تقریبا تمام کشورهای منطقه به آن وابستگی دارند، توافق کند.
عملی سازی سایر اهداف: ‘گریگاری میخایلف-Григорий Михайлов’ کارشناس مسائل آسیای مرکزی معتقد است که تصمیم ترامپ برای افزایش تعداد نظامیان این کشور در افغانستان نمیتواند منجر به پیروزی شود، لذا یا این مرحله اول اجرای یک برنامه درازمدت است یا تلاش برای دستیابی به اهداف دیگری که به شکست طالبان هیچ ربطی ندارد.
وی همچنین احتمال تلاش دولت ترامپ جهت منعکس سازی توجه عموم از مشکلات داخلی آمریکا از طریق تشدید فعالیت‌های نظامی این کشور در خارج را از احتمال به دور ندانست.
میخایلف در ادامه تلاش آمریکا برای افزایش نفوذ در کشورهای همسایه با افغانستان از جمله چین، ایران و پاکستان را یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی استراتژی جدید کاخ سفید دانست.
وی اضافه کرد: در مورد کشورهای آسیای مرکزی میتوان گفت که احتمال دارد که آنها بتوانند از انتقال محصولات و نظامیان به افغانستان و بلاعکس درآمد مالی خوبی به دست آورند.
این کارشناس در پایان تأسیس پایگاه‌های جدید آمریکا در کشورهای آسیای مرکزی را بعید دانست.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۲۷ اگست ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*