خانه / دانش / آموزش و پرورش / نصاب آموزشی فارسی معارف متأثر از رادیکالیزم دینی است

نصاب آموزشی فارسی معارف متأثر از رادیکالیزم دینی است

نصاب آموزشی فارسی معارف متأثر از رادیکالیزم دینی است

 

کابل/۱۳سرطان/فرهنگستان
پژوهشی تازه انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان دربارۀ نصاب آموزشی معارف افغانستان به ویژه نصاب فارسی، نشان می‌دهد که نصاب آموزشی فارسی متأثر از رادیکالیزم دینی است.

در پژوهشی «آموزش و سیاست» آمده‌است که بیشتر از پنجاه مورد در نصاب فارسی در معارف افغانستان در پی ترویج و تبلیغ رادیکالیزم دینی استند.

شهیر سیرت، پژوهشگر انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان می‌گوید: «نصاب معارف افغانستان بیشتر از پنجاه مورد آموزه‌هایی دارد؛ نصاب فارسی دری افغانستان که این آموزه‌‎ها در پی ترویج و تبلیغ رادیکالیزم دینی استند.»

دراین پژوهش به پرسش های چون؛ آموزه‌های رادیکال دینی اسلامی در نصاب فارسی در معارف افغانستان چه تأثیری دارد و برایند آموزه‌های رادیکال دینی در کشور به‌ویژه در اجتماع، سیاست و فرهنگ چه استند و نیز رابطۀ آموزش و پرورش، دین و سیاست در افغانستان چگونه است؟ پرداخته شده‌است.

رامین کمانگر، عضو انیستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان گفت که بربنیاد آمار وزارت معارف افغانستان تنها در سال ۹۸هجری خورشیدی بالاتر از یک میلیون دانش‌آموز جدید جذب شده‌است که این داشته ها نشان می‌دهد سیستم آموزشی افغانستان در سطحی قرار دارد که باید به آن توجه شود.

این درحالی‌است که انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان سال پار در مورد رادیکالیزم دینی در دانشگاه‌های کشور تحت عنوان «ریشه‌یابی رادیکالیسم دینی در نظام آموزش عالی افغانستان؛ بررسی درس‌گفتارهای نظام سیاسی اسلام و تأثیر آن بر دانش‌جویان»، به قلم «رامین کمان‌گر» نوشته شده بود

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*