خانه / خبرها / نخست‌ وزیران آلمان و بریتانیا : به برجام پایبندیم

نخست‌ وزیران آلمان و بریتانیا : به برجام پایبندیم

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در گفتگویی تلیفونی‌ای درباره تصمیم اخیر رییس‌جمهور امریکا در ارتباط با برجام و تاییدنکردن پایبندی ایران به این توافق صحبت کردند.
به گزارش بی‌بی‌سی و به گفته دفتر نخست وزیر بریتانیا، این دو رهبر روز یکشنبه ۲۳ میزان، بر «تعهد جدی» دو کشور بریتانیا و آلمان بر توافق جامع هسته‌ای ایران تأکید کردند.
آن‌ها در عین حال بر سر این نکته توافق داشتند که جامعه جهانی باید اقدامات خود را برای مقابله با «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه» ادامه دهد و راه‌هایی را برای برطرف‌کردن نگرانی‌ از برنامه موشکی بالستیک ایران در نظر بگیرد.
بریتانیا و آلمان به عنوان بخشی از گروه پنج به علاوه یک، از جمله کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران بودند که در تابستان سال ۱۳۹۴ به توافقی جامع (برجام) منجر شد. امریکا، فرانسه، روسیه و چین دیگر طرف‌های مذاکره بودند.
این توافق در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در امریکا امضا شد، اما دونالد ترمپ رییس‌جمهور فعلی امریکا بعد از انتقادهای شدید از برجام، روز جمعه ۱۳ اکتوبر اعلام کرد که دولت او پایبندی ایران به این توافق را تأیید نمی‌کند. آقای ترمپ موضوع را به کنگره امریکا ارجاع داد تا طی ۶۰ روز آینده درباره برگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران یا وضع تحریم‌های تازه تصمیم بگیرد.
دولت امریکا در حالی از تأیید پایبندی ایران به برجام سر باز زد که آژانس بین‌المللی انرژی اتومی به عنوان نهاد ناظر بر برجام بارها پایبندی ایران به این توافق را تأیید کرده است.
تصمیم آقای ترمپ واکنش کشورهای دیگر حاضر در مذاکرات هسته‌ای را به دنبال داشت که همه‌گی بر ادامه تعهد خود به برجام تأکید کردند.
بریتانیا، فرانسه و آلمان بلافاصله بعد از سخنان آقای ترمپ در بیانیه‌ای مشترک نگرانی خود را از پیامدهای احتمالی موضع‌گیری رییس‌جمهور امریکا ابراز کردند و آن را «حاصل ۱۳ سال تلاش‌های دیپلوماتیک» خواندند.
با وجود این در همان بیانیه این کشورها نگرانی خود را از برنامه موشکی بالستیک ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه «که مغایر مصالح امنیتی اروپا» است، بیان کردند. آن‌ها گفتند که آماده‌اند تا در این زمینه همکاری نزدیکی با امریکا داشته باشند.
آقای ترمپ در سخنرانی خود درباره استراتژی تازه امریکا در قبال ایران، روی دو موضوع فعالیت‌های موشکی بالستیک و همین‌طور اقدامات ایران در منطقه به شدت تأکید کرد.

دوشنبه ۲۴ میزان ۱۳۹۶

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*