خانه / خبرها / نخست‌وزیر سابق بریتانیا افغانستان را «بزرگ‌ترین بحران بشری معاصر» می‌داند

نخست‌وزیر سابق بریتانیا افغانستان را «بزرگ‌ترین بحران بشری معاصر» می‌داند

دولت بریتانیا به سهل‌انگاری نسبت به همکاران افغان خود متهم است

گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا، می‌گوید غرب در حال «خوابگردی» در بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه عصر است.

نشریه «فری پرس» (چاپ بریتانیا) در مطلبی به نقل از آقای براون، نوشت که افغانستان در آستانه فروپاشی اقتصادی و اجتماعی است و کشور‌های متعهد به کمک بشردوستانه به آن، باید بر تعهد خود استوار باشند.

بنا به آن گزارش، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به گرسنگی و سوءتغذیه شدید دچارند و حدود یک میلیون کودک در معرض مرگ ناشی از گرسنگی قرار دارند. آقای براون با اشاره به پیش‌بینی سازمان ملل متحد که گفته است در سال آینده سطح اقتصاد افغانستان ۲۰ الی ۳۰ درصد کاهش خواهد داشت، می‌گوید هیچ کشوری در این سال‌ها مانند آنچه در افغانستان می‌گذرد، از  فقر رنج نبرده است.

نخست‌وزیر سابق بریتانیا گفت: «طنزآمیز است که کل جامعه بین‌المللی متعهد شود که برای رهایی همه جهان از فقر مطلق در این دهه، به اهداف توسعه پایدار دست یابد، اما تقریباً همه شهروندان افغانستان به این سرنوشت شوم محکوم باشند.»

آقای براون می‌گوید که اثرات فقر افغانستان مسلما در اروپا نیز حس خواهد شد، زیرا افغان‌ها میان ماندن در فقر و مهاجرت، یکی را انتخاب خواهند کرد.

به گفته براون، کنار کشیدن غرب از بحران موجود در افغانستان باعث می‌شود تا نارضایتی از غرب دوباره در آن کشور اوج بگیرد و زمینه بهره‌برداری از این نارضایتی برای گروه‌های افراطی مهیا شود.

گوردون براون خواستار حمایت جامعه جهانی از طرح ۴.۵ میلیارد دلاری دفتر همانگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد شد تا آن طرح بتواند به ۲۲ میلیون افغان آسیب‌پذیر کمک کند.

او می‌گوید جنگ افغانستان تنها برای امریکا تریلیون‌ها دلار هزینه داشت و به نظر نمی‌رسد که تامین ۴ میلیارد دلار کمک به افغانستان، مشکل و فراتر از توان ما باشد.

اظهارات نسخت‌وزیر سابق بریتانیا در مورد بحران افغانستان، زمان منتشر می‌شود که دولت آن کشور به علت سهل‌انگاری و نداشتن برنامه‌ریزی دقیق برای تخلیه افغان‌های همکار با ارتش و نهاد‌های غیرنظامی بریتانیا، مورد انتقاد قرار گرفته است.

در اواسط آذر ماه، رافایل مارشال، از کارمندان وزارت خارجه بریتانیا، از دولت بوریس جانسون به علت آنچه «تعلل، سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی در قبال انتقال افغا‌ن‌ها» نامید، انتقاد کرد. او گفت که رویکرد وزارت خارجه دولت بریتانیا در قبال انتقال افغان‌ها،  ناکارآمد و توام با هرج ومرج بود.

او همچنین گفت که در حالی که کشور‌های دیگر در حال انتقال افغان‌های نیازمند به خروج بودند، هزاران درخواست کمک از سوی افغان‌ها از سوی بریتانیا‌ در نظر گرفته نشد و تنها به پنج درصد از درخواست‌ها توجه شد.

پس از افشاگری این عضو سابق وزارت خارجه، دولت بریتانیا برنامه انتقال ۲۰ هزار افغان از آن کشور را روی دست گرفته است. این برنامه از آغاز ژانویه سال ۲۰۲۲ اجرا خواهد شد و علاوه بر ۱۵ هزار افغان که از ۱۵ اوت توسط بریتانیا از افغانستان خارج شده بودند، ۲۰ هزار افغان دیگر نیز به خارج از آن کشورانتقال داده خواهند شد.

بحران افغانستان و سقوط جمهوریت، نگرانی کشور‌های جهان را در پی داشته است. بیشتر کشور‌ها، از جمله کشورهای اروپایی، نگران موج تازه مهاجرت افغان‌ها هستند.

هم‌زمان با آن، رشد افراط‌گرایی در افغانستان نیز نگرانی دیگری است که در کنار فقر مطلق مردم یک کشور و گرسنگی نزدیک به ۹۰ درصد آنان، مطرح می‌شود. سازمان ملل متحد در تلاش است تا کمک‌های بشردوستانه ضروری را به افغانستان انتقال دهد، ولی این روند نیازمند همکاری و کمک مالی کشور‌های ثروتمند جهان است.

فریدون آژند کارشناس افغانستان، نویسنده- ایندیپندنت

چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ برابر با ۲۹ دِسامبر ۲۰۲۱ ۱۸:۰۰

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*