خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / میزبانی موزیم‌ فرانسه از موسیقی افغانستان

میزبانی موزیم‌ فرانسه از موسیقی افغانستان

کابل/۱دلو/فرهنگستان
با این‌که افغانستان شاهد «نسل‌کشی موسیقی» است، موزه گیمه در پاریس میزبان موسیقی افغانستان خواهد بود.
انجمن اندیورز در فرانسه روز‌گذشته (جمعه – ۳۰ جدی) اعلام کرد که شاگردان موسسه ملی موسیقی افغانستان (ANIM) مهمان موزه گیمه می‌شوند.
قرار است این کنسرت روز (جمعه، ۷ دلو) برگزار شود.
هدف از برگزاری این کنسرت قدردانی از فعالیت‌های موسسه ملی موسیقی افغانستان در زمینه ارتقای حقوق بشر، حفاظت از میراث غنی فرهنگی افغانستان و توانمندسازی زنان و دختران از طریق موسیقی عنوان شده است.
شایان ذکر است که اعضای موسسه ملی موسیقی افغانستان پس از برگشت طالبان به قدرت، از کشور خارج و به پرتغال پناهنده شدند و در برخی از بزرگترین سالن‌های کنسرت جهان، از نیویورک گرفته تا عمان،‌ تجربه اجرا داشته‌اند.
این در حالی است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان روز (پنج‌شنبه، ۳‌ قوس) شنیدن موسیقی را ممنوع اعلام کرد.
طالبان حتا پخش موسیقی در مراسم خوشی مردم از جمله عروسی را ممنوع کرده‌اند.
این گروه در برخی موارد هنرمندان را ضرب و شتم نیز کرده‌اند.
مقامات طالبان مدعی‌اند که شنیدن موسیقی برای اخلاق جوانان مضر است و آنان را به گمراهی می‌کشاند.
موسیقی در افغانستان طی دوران‌های مختلف نقطه تلاقی تمام اقوام و ملیت‌های کشور است که زیبایی تنوع قومی و زبانی مردم افغانستان را نشان می‌دهد.
در حالیکه پس از دسترسی طالبان به قدرت در افغانستان محدودیت‌های شدیدی علیه هنر و موسیقی اعمال شدند اهل هنر و موسیقی افغان همچنان برای حفظ این میراث فرهنگی‌شان در تلاش‌اند.

موسیقی در سه دهه جنگ چگونه توانست وضعیت جامعه را نشان دهد؟
موسیقی فقط یک هنر نیست، بلکه ابزاری برای بیان مشکلات و رنج‌های مردم است، موسیقی افغانستان در روزهای اولیه با مقاومت در برابر تهاجم خارجی همراه بوده است.
آن‌ها میراث غنی پر از اشعار میهنی فراوانی دارند که شور و شوق آنها را در مقابله با اشغالگر بر می‌انگیزد.
و یکی از موقعیت‌های معروف در تاریخ افغانستان که میزان تأثیر موسیقی و هنر را نشان می‌دهد، پس از جنگ استقلال افغانستان وقتی که «هنری دابس» نماینده انگلیس به کابل آمده راجع به شناسایی استقلال افغانستان با حکومت وقت مذاکره داشت وهنوز معاهده امضا نشده بود، در یکی از دعوت‌های رسمی، دابس ازاستاد قاسم افغان، بنیانگذار موسیقی معاصر افغانستان، پرسید که به کدام یک از آلات موسیقی بیشتر مهارت دارد، استاد پاسخ داد: «در همه».
دابس سوال کرد: «در پیانو هم؟» استاد گفت: «آری». دابس بازهم پرسید: «آیا از طرزهای موسیقی خاص افغانی که خود شما ترتیب داده‌اید، می‌توانید به من یاد دهید؟» استاد گفت: «بلی، اما به شرطی آن که هر نغمه‌ی را که من در یک سمت پرده‌های پیانو بنوازم، شما همان نغمه را به سمت دیگر پرده‌های پیانو بنوازید». دابس پذیرفت. آنگاه استاد قاسم به نواختن ترانۀ استقلال آغاز کرد و با صدای رسا خواند:
«مکتب ماست جای استقلال … درس ما نکته های استقلال»
پس از آن، صدای کف زدن مردم حاضر بلند شد ودابس به دست خود ترانه استقلال افغانستان را نواخت.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*