خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / مهاجر افغان برنده مسابقه علمی در ایران

مهاجر افغان برنده مسابقه علمی در ایران

کابل/۱۲جوزا/فرهنگستان
محمد مسیح حمیدی، مهاجر افغان در ایران برای نخستین بار مقام نخست مسابقه علمی دانشجویی ریاضی المپیاد علمی را به دست آورد.
اقای حمیدی از میان یک هزار و ۶۸۰ دانشجوی سال آخر مقطع لیسانس که در المپیاد علمی سال ۱۳۹۹ هجری خورشیدی ایران شرکت کرده بودند، برنده مقام نخست این المپیاد شد.
از ایجاد این المپیاد علمی بیست و پنج سال می‌گذرد؛ اما این نخستین بار است که یک مهاجر افغان مقام نخست آن را دریافت می کند.
محمد مسیح حمیدی می‌گوید: ” روزشنبه هفته جاری متوجه شدم که در المپیاد دانشجویی رشته ریاضی سال ۹۹ مقام اول را بدست آوردم. باعث مسرت و افتخار است. نه تنها به این دلیل که توانستم نتیجه تلاش هایم را بگیرم، بلکه به این واسطه توانستم دل مردم عزیز خودم را نیز شاد بکنم که واقعا این برای من افتخار بزرگی هست.”
مسیح در مشهد به دنیا آمده، خانواده مسیح مهاجر بود و برای مهاجران زمینه آموزش در ایران دشواری های داشت که این چالش‌ها سبب شد مسیح برای آموزش فاصله های زیادی را بپیماید.
او می‌گوید:”من از ابتدا دوره مکتب علاقمند ریاضی بودم. سال ۹۵ در کانکور سراسری شرکت کردم و رتبه ۸۱۱ کانکور سراسری را از میان ۱۵۰ هزار شرکت کننده به دست آوردم و توانستم در رشته مورد علاقه ام ریاضی تحصیل ام را ادامه دادم”
دانشجویان افغان که در ایران تحصیل می‌کنند به این باور اند که ایران هنوز بر تحصیل جوانان افغانستان محدودیت دارد و آنان با وجود دریافت نمره‌های بلند در آزمون کانکور در آن کشور، اجازه انتخاب شماری از دانشگاه‌ها را ندارند و نیز مجبور به پرداخت هزینه های تحصیلی استند.
زهره تاجیک که در رشته میخانیک از ایران گواهی‌نامه ماستری دارد و اکنون در افغانستان استاد دانشگاه است، می‌گوید که مشکلات بر سر راه تحصیلات عالی جوانان افغانستان در ایران هنوزهم پا برجا است .
به گفته زهره، حتا جوانان افغانستان با مادر ایرانی با وجود گرفتن نمره خوب از کانکور، باید برای تحصیل پول بپردازند، آن‌ها نمی‌توانند در هر دانشگاه و هر شهر ایران تحصیل کنند.
زهره تاجیک گفت: “من به حمایت پدر که پشت سرم بود توانستم ماستری ام را در ایران بگیرم ولی با توجه به این که من در هردو مقطع به صورت کانکور دولتی شرکت کرده بودم مجبوربودم هزینه را که دولت برای من یا وزارت تحصیلات عالی ایران مشخص کرده بود پرداخت کتم.
زهره افزود: “این هزینه را پدرم متقبل شد و توانستم تا اینجا برسم، درس بخوانم و به کشور خدمت بکنم اما یک شمار دوستان من چنین کار را نتوانستند و آنان ناگذیر شدند بخشی از درس را رها کنند”
بربنیاد اطلاعات وزارت تحصیلات عالی افغانستان، اکنون یک هزار جوان با بورس های دولتی در ایران مصروف تحصیل اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*