خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / منع چاپ و فروش کتاب‌های ضد اررش‌های ملی در افغانستان

منع چاپ و فروش کتاب‌های ضد اررش‌های ملی در افغانستان

کابل/۲حوت/فرهنگستان
کمیسیون ارزیابی کتاب که تحت اداره وزارت اطلاعات و فرهنگ فعالیت می‌کند، در نشست روز (دوشنبه، ۱ حوت) فروش کتاب‌هایی را که مغایر ارزش‌های ملی شناخته شوند، ممنون اعلام کرد.
به نقل از آژانس باختر، در این نشست تأکید شد که از  چاپ و فروش کتاب‌های ضد ارزش‌های ملی در بازارهای کتاب‌فروشی جلوگیری شود.
این کمیته روشن نساخته است که منظور از ضدیت با ارزش‌های ملی چیست و شامل چه نوع کتاب‌هایی می‌شود.
به گفته‌ی این آژانس خبری، کمیته ارزیابی کتاب هرازگاهی از کتاب‌فروشی‌های کابل بازدید کرده محتوای کتاب‌های موجود را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهند. در صورتی که مخالف ارزش‌های اسلامی و مصالح ملی تشخیص داده شوند، از فروش آن‌ها جلوگیری به عمل خواهد آمد.
شماری از کتاب‌فروشان و ناشران کتاب در افغانستان می‌گویند طالبان در تلاش جمع‌آوری و ممنوعیت کتاب‌هایی اند که محتوای آن «خلاف باور و سیاست» این گروه باشد.
کتاب‌فروشان هشدار می‌دهند که با این برخورد طالبان، اکثر کتاب‌فروشی‌ها مسدود خواهند شد.
این در حالی است که شماری از کتاب‌فروشان در پایتخت و دیگر ولایات افغانستان این تصمیم طالبان را محدودیت در راستای آزادی بیان و اندیشه خطاب می‌کنند.
یک فروشنده کتاب‌ در کابل گفت: «بله، طالبان از ما تعهد گرفتند که نباید کتاب‌هایی را که خلاف سیاست طالبان باشد بفروشیم و یا کتاب‌هایی را که رابطه طالبان با کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان را در تضاد نشان می‌دهد. طالبان هشدار دادند در صورت مشاهده این گونه کتاب‌ها، شخص فروشنده دستگیر و مجازات خواهد شد.»
این فروشنده کتاب گفت: «مولف ۶۰ الی ۶۵ درصد کتاب‌های ما خارجی هستند و اگر قرار باشد طالبان این کتاب‌ها را جمع‌‌آوری کنند ۷۰ درصد ما کتاب فروشان ورشکست خواهیم شد.»
عبدالحق حماد گفت که از کتاب‌فروشی‌ها خواسته می‌شود که از واردات و فروش کتاب‌هایی که محتوای آن «خلاف عقیده اسلامی و فرهنگ جامعه افغانی» باشد، خودداری کنند.
از سویی هم ناشران و کتاب‌فروشان از کسادی بازار فروش کتاب شکایت دارند و اخذ مالیه از کتاب‌فروشان را سنگین می‌خوانند.
به گفته‌ی شماری از کتاب‌فروشان، نبود کار و اشتغال، بلند بودن قیمت کتاب‌ها، بلند رفتن نرخ کاغذ  و چاپ و همچنین بلند بودن نرخ مالیه، سبب شده است تا شماری از کتاب‌فروشان شهر کابل دروازه دکان‌های شان را ببندند و ترک کار کنند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*