خانه / خبرها / معترضان در لویه‌جرگه ؛ صدای ما نباید سرکوب شود

معترضان در لویه‌جرگه ؛ صدای ما نباید سرکوب شود

معترضان در لویه‌جرگه؛ صدای ما نباید سرکوب شود

کابل/۱۸اسد/فرهنگستان
شماری از شرکت کننده‌های لویه‌جرگۀ مشورتی صلح که با آن‌ها برخورد خشونت‌آمیز صورت گرفته‌است،
برگزارکننده‌های این جرگه را به سرکوب صداهای اعتراضی متهم کرده و می‌گویند که باید به خشونت‌ها رسیده‌گی شود.
بلقیس روشن، عضو مجلس نماینده‌گان که روز گذشته پس از اعتراض در برابر گفته‌های رییس‌جمهور در لویه‌جرگه با برخورد خشونت‌آمیز روبه‌رو شد، ادعا می‌کند که این رفتار برنامه‌ریزی شده بود.
بانو بلقیس روشن، می‌گوید؛ زنی‌که با او برخورد خشونت‌آمیز کرده‌است، شکیبا صافی نام دارد و کارمند وزارت دولت در امور صلح است: «این کارمند بست چهار وزارت صلح است، بنام مشعل است یا شکیبا است.»
روز گذشته، هنگامی که رییس‌جمهور غنی در آغاز لویه‌جرگۀ مشورتی صلح سخنرانی می‌کرد، بانو روشن از جایش برخاست و با بلند کردن لوحه‌ی که در آن نوشته بود «به طالبان باج ندهید» به سخنان رییس‌جمهور اعتراض کرد که این اعتراضش با برخورد خشونت‌آمیز روبه‌رو شد.
هم‌زمان با این حادثه، تصویرهایی از غورنگ سیال، یکی از فعالان جامعه مدنی نیز در شبکه‌های اجتماعی پخش شده‌است که پس از اعتراضش در برابر برگزاری این جرگه، از تالار بیرون کشیده شد.
غورزنگ سیال می‌گوید: «کسانی که با من برخورد توهین‌آمیز کردند، اول فکر کردم که اعضای جرگه استند؛ چون کالاهای شخصی داشتند، ولی بیرون که رفتیم و با «پی پی اس» صحبت کردند. از گپ‌های شان فهمیده شد که با امنیت ملی کار می‌کنند.»
این معترضان می‌گویند که رویکردهای لویه‌جرگۀ مشورتی صلح حکومتی است و حکومت با برگزاری این جرگه، خاک به چشم مردم می‌زند.
این در حالی‌است که امروز(دومین روز جرگه مشورتی) اعضای این جرگۀ گزارش‌های کمیته‌های کاری شان را ارایه می‌کردند با انتقادهای برخی از اعتراض کننده‌گان این نشست برهم خورد.
اصیلا وردک، یک تن از شرکت کننده‌ها بیان داشت: «هنوز گپ من خلاص نشده بود که یک تعداد برادران از خیمه به طرف استیج هجوم آوردند و می‌خواستند مرا لت‌وکوب کنند.»
از سویی هم، با گذشت بیشتر از یک شبانه روز از این حادثه، کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح می‌گویند که نتوانسته‌است هویت افرادی را که با این اعضای جرگه برخورد کرده‌اند شناسایی کنند.
عبدالله عبدالله رییس شورای صلح می‌گوید: «لت‌وکوب یک فرد – چه زن باشد چه مرد، چه عضو پارلمان باشد یا یک دهقان این کشور یا یک خانواده معلول این سرزمین – به‌هیچ صورت تحت هیچ موازین قابل قبول نیست.»
علی کاظمی، سخن‌گوی لویه‌جرگه مشورتی صلح گفته است که دارالانشای جرگه وظیفه گرفته است که این افراد را شناسایی کنند.

برخورد خشونت‌آمیز با شرکت کننده‌گان در نشست‌های رییس‌جمهور غنی بی پیشینه نیست؛ پیش از این نیز رییس زازی، از باشنده‌گان هرات پس از آن‌ از سوی نگهبانان رییس‌جمهور غنی لت‌وکوب شد که آقای غنی در یک نشست در ولایت هرات سخن‌رانی می‌کرد و او خواست عریضه‌یی را مبنی‌بر غضب زمین‌هایش در پکتیا به رییس‌جمهور بدهد.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*