خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / مستند نان و گل رز؛ صحرا مانی از افغانستان در جشنواره‌ی معتبر کن

مستند نان و گل رز؛ صحرا مانی از افغانستان در جشنواره‌ی معتبر کن

کابل/۵ثور/فرهنگستان
فلم مستند «نان و گل رز» با کارگردانی صحرا مانی از افغانستان برای نمایش در هفتادوششمین دوره‌ جشنواره‌ی سینمایی معتبر کن در فرانسه نامزد شده است.
وبسایت سینمایی «دیدلاین» گزارش داده که این فلم مستند در بخش «نمایش ویژه» جشنواره بین‌المللی فلم کن به نمایش در خواهد آمد و زندگی زنان افغانستان در زیر سلطه گروه تروریستی طالبان را روایت می‌کند.
این فلم مستند محصول شرکتی متعلق به جنیفر لارنس، ستاره سینمای هالیوود است و تجربیات زنانی را که تحت حاکمیت طالبان در افغانستان زندگی می‌کنند، به تصویر می‌کشد.
در این مستند زندگی سه زنی روایت شده است که به‌دنبال بازیابی استقلال در جامعه‌ای هستند که حقوق زنان به سرعت در حال نابودی است.
پیش از این نیز صحرا مانی مستندی را در سال ۲۰۱۹ تحت نام «هزار و یک زن چون من» درباره یک دختر جوان اهل افغانستان که از سوی پدرش مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود، ساخته است.
بانو مانی پیش از سقوط افغانستان به دست طالبان، در حال تهیه مستند دیگری به نام «کابل ملودی»، درباره یک مدرسه موسیقی در کابل بود که در آن برخلاف دیگر مدارس افغانستان، دختران و پسران کنار هم تحصیل می‌کردند. اما با هجوم طالبان و افتادن قدرت در افغانستان به دست این گروه، نه تنها این مدرسه که تمام مدارس هنری بسته شدند و اهالی موسیقی و هنر و سینما از ترس طالبان در گوشه‌کنار جهان پراکنده شدند.
صحرا مانی نیز مانند هزاران هنرمند دیگر کشورش را ترک کرد و از آنجا که دیگر ادامه کار روی مستند «کابل ملودی» ممکن نبود، تهیه مستندی در مورد زنان را آغاز کرد.
فلم مستند صحرا مانی در مورد وضعیت اسف‌بار زنان در افغانستان تحت سلطه طالبان در حالی در یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان روی پرده می‌رود که در افغانستان، سینما، هنر و هر فعالیت دیگری که بازتاب‌دهنده زندگی صلح‌آمیز، مدرن و عاری از تبعیض جنسی باشد، برای زنان قدغن است.
طالبان در نخستین ماه‌های به قدرت رسیدنشان، علاوه بر بستن درهای مدارس به روی دختران، حضور زنان در سینما را منع کردند و حتی به رسانه‌ها درباره اطلاع‌رسانی در خصوص فلم و سریال‌های که زنان در آن‌ها نقش بازی کرده‌اند، اخطار دادند.
جشنواره بین‌المللی فلم کن فرانسه از معتبرین جشنواره‌های سینمایی جهان است که یکی از سنت‌های دیرینه آن نمایش فلم‌هایی در مورد رویدادهای جاری کشورهای جهان است و ام‌سال فلمی در مورد وضعیت زنان افغانستان را انتخاب کرده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*