خانه / خبرها / مرکز تشخیص و درمان بیماری‌های سرطانی در هرات

مرکز تشخیص و درمان بیماری‌های سرطانی در هرات

مرکز تشخیص و درمان بیماری‌های سرطانی در هرات آغار به فعالیت کرد

 

کابل/۲۲دلو/فرهنگستان
نخستین مرکز تشخیص و درمان بیماری‌های سرطانی که همزمان ظرفیت بستر شدن ۱۰ نفر را دارد روز دوشنبه (۲۱ دلو) در شفاخانه حوزه‎یی هرات به فعالیت آغاز کرد.
فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه، هنگام  افتتاح این مرکز گفت که با ایجاد این درمان‌گاه، از بیرون شدن بیش از صد میلیون دالر از کشور جلوگیری می‌شود و بیماری‌های سرطانی نیز در این مرکز تداوی خواهند شد.

آقای فیروز می‌افزاید:

«دیگر ضرورت نیست افغان بیرون برود، برای تعویض گرده حتی از بیرون مردم مراجعه میکنند در ضمن اش در کابل و شهرهای دیگر. گفته می توانم که صد میلیون دالر، محاسبه که ما داریم که سبب ایجاد مراکز که هم در دولت و هم در سکتور خصوصی، این را گفته می توانم که جلوگیری شده است.»

از این مرکز خدماتی همچون تشخیص و درمانی بیماری‌‌های سرطانی استفاده خواهد شد.

هارون فیروز، پزشک در شفاخانه هرات، گفت: «این خیلی کمک کننده  است، بخاطری اینکه شما می فهمید وقتیکه سرطان تشخیص شود او خارج از کشور می رود و خارج از کشور هزینه‌های زیادی دارد… دیگر مریض نیاز نیست خارج برود.»

یکه جان، پزشک دیگر، گفت:

«این مرکز فعلاً ۱۰ بستر فعال برای مریضان آی پی دی(مریضان داخل بستر) دارد و نیاز به متخصص داخله که ما داریم. متخصص سرطان شناسی را هم داریم.»

شاه پری، که از یک سال بدینسو از بیماری سرطان معده رنج می‌برد می‌گوید که توانایی رفتن به خارج از کشور را برای درمان  بیماری ندارد، دو روز است که به نخستین مرکز تشخیص و درمان بیماری‌های سرطانی در شفاخانه حوزه یی هرات بستری شده است و اکنون احساس خوبی دارد.

شاه‌پری می‌گوید:

«اول خیلی در اذیت بودم. نان را که میخوردم در گلو و در دل من بند می‌ماند. از این دوا که شروع کردم خوبتر شده است، خیلی از پارسال خوبتر شدم. نان را خوب می خورم.»

بر اساس تخمین سازمان صحی جهان همه ساله نزدیک به ۲۰هزار، افغان به  انواع مختلف سرطان ها مبتلا می‌شود و بیش از ۱۵هزار، تن در اثر این مریضی جان می‌دهند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*