خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / مراسم پایانی نخستین دوره جشنواره غزل پارسی در هرات باستان

مراسم پایانی نخستین دوره جشنواره غزل پارسی در هرات باستان

مراسم پایانی نخستین دوره جشنواره غزل پارسی برگزار شد
مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره غزل پارسی عصر ۵ شنبه ۱۸ اسد ۱۳۹۷ خورشیدی با حضور تعدادی از شاعران، نویسندگان و هنرمندان دیگر ولایت‌های افغانستان در قلعه اختیارالدین شهر باستانی هرات برگزار شد.
هیأت داوران این دوره جشنواره محمد ادهم کاوه را به عنوان نفر اول، سید موسی زکی‌زاده را به عنوان نفر دوم و جاوید نبی‌زاده را به عنوان نفر سوم اعلام کردند و آثار چهارده شاعر دیگر را که در این جشنواره شرکت کرده بودند شایسته تقدیر دانستند.
امان میرزایی، احمد شعیب امیری، احمد بهراد، تمنا توانگر، جلال نظری، جمشید حیدری، ربابه جعفری، شعیب حمیدزی، صدا سلطانی، عنایت شهیر، فرهاد فرهمند، محمد اکرام بسیم، محمد رضایی و واحد مهران تقدیرشدگان این دوره جشنواره بودند.
مراسم پایانی نخستین دوره جشنواره غزل پارسی همراه بود با اجرای چند آهنگ افتخاری از استاد وحید قاسمی و کنسرت با شکوه گروه ناژو؛ همچنین بخشی از این مراسم با شعرخوانی، سخنرانی و تجلیل از ناظم هروی شاعر بزرگ قرن یازدهم قمری با انتشار گزیده غزلیات و رونمایی از نقاشی شاعر (اثر استاد محمدناصر طالب) شکل یافته بود. در این مراسم یکی از غزل‌های ناظم هروی با آهنگ‌سازی مسعود حسن زاده، آواز مهدی افشار و نوازندگی هنرمندان گروه ناژو به سفارش دبیرخانه جشنواره غزل پارسی اجرا شد.
در این برنامه حدود پنجصد تن از شاعران، نویسندگان، استادان دانشگاه، فرهنگیان و مقام‌های دولتی شرکت کرده بودند.
فراخوان این جشنواره در ثور/اردیبهشت ۱۳۹۶ خورشیدی ارایه شده بود و ۸۱ شاعر از ولایت‌های مختلف افغانستان با بیش از ۴۰۰ اثر در این دوره آن به رقابت پرداختند. این آثار توسط هیأت داوران جشنواره در دو مرحله بررسی شد و در نهایت سه شاعر توانستند تندیس طلایی‌رنگ جشنواره را به دست بیاورند و از چهارده شاعر دیگر نیز تقدیر شد.
این تندیس از برنج رساخته شده و تمام جزییات آن کار دست هنرمندان کشور است. خط آن به قلم استاد نجیب الله انوری، مینیاتوری آن کار استاد مهدی بنایی، ریختگری آن کار استاد حسینی، جوش و پرداخت کاری آن توسط جواد صفارزاده، حکاکی و سواد کار آن توسط خیال محمد سلطانی و طراحی آن توسط روح‌الامین امینی انجام شده است.
دبیرخانه نخستین دوره جشنواره غزل پارسی از همکاری و همراهی جامعه فرهنگی هرات قدردانی می‌کند. این جشنواره با حمایت و همکاری دفتر یوناما در هرات، ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، دفتر داکتر سمیع حامد، بنیاد آرمان شهر، انتشارات امیری، انتشارات فدایی هروی و انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان از سوی انجمن ادبی فدایی هروی برگزار شد.
این جشنواره قدردان زحمت جمعی از فرهنگیان کشور است که بدون هیچ چشم‌داشت مالی زمان و توان شان را خرج برگزاری آن کردند. تلاش و نظریات جناب محمد آصف رحمانی به عنوان یکی از برگزار کنندگان اصلی آن همواره چراغ راه تیم برگزار کننده بود. دبیرخانه جشنواره سپاس‌گزار زحمات داکترکاوه جبران، خانم زهرا حسین‌زاده، آقای ابراهیم امینی، آقای رامین عرب‌نژاد و آقای مجیب مهرداد است که هیأت داوران این دوره جشنواره را تشکیل می‌دادند.
همچنین از آقای کریم برات‌زاده، آقای فریدون پویا، آقای فاضل سانچارکی، آقای آریا رئوفیان، آقای فیصل یقین، آقای سیدرضا محمدی، آقای عمران راتب، آقای مسعود حسینی، آقای بکتاش روش، آقای شاهین مردان، آقای رفیع ژکفر، آقای سهراب اخوان، آقای جواد صمدی، آقای اسدالله یوسفی، آقای جویا مدیرارگ هرات، آقای جاوید زرقام، آقای سمسور کریمی، آقای جاوید راد، خانم الهه ساحل، آقای نذیر حسینی، آقای عبدالباسط صمدی، نیروهای امنیتی و… که بدون همکاری آن‌ها امکان برگزاری جشنواره میسر نبود سپاس‌گزاری می‌کنیم.

از صفحه  دوست گرامی  روح الامین امینی  اقتباس شده است .

فرهنگستان

یازدهم اگست ۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*