خانه / خانواده / زنان / محبوبه سراج: جامعه جهانی با طالبان توافق کند

محبوبه سراج: جامعه جهانی با طالبان توافق کند

کابل/۱۸دلو/فرهنگستان
محبوبه سراج، فعال حقوق زن چند روز پس از معرفی شدن به عنوان یکی از نامزدان دریافت جایزه صلح نوبل، در مصاحبه با نشریه «فارین پالیسی» از جامعه جهانی می‌خواهد تا با گروه طالبان وارد تعامل شده و توافق کند.
خانم سراج درحالی چنین درخواست جنجالی را مطرح کرده که طالبان از زمان به قدرت رسیدن، تمامی اقوام غیرپشتون را به حاشیه برده و نیز زنان را کلی از زندگی اجتماعی، حذف کرده‌اند.
او افزوده است: «ما باید با طالبان به توافق برسیم و ببینم چه کارهایی را آنان می‌توانند انجام دهند و چه کاری را ما می‌توانیم انجام دهیم.»
چند روز پس از این که محبوبه سراج، به عنوان یکی از نامزدان دریافت جایزه صلح نوبل از سوی انستیتیوت تحقیقاتی صلح اسلو معرفی شد، در گفتگویی با روزنامه فارین پالیسی، درخواست جنجالی مبنی بر تعامل و توافق جهان با حکومت طالبان را مطرح کرده است.
سراج به فارین پالیسی گفته است: «پس از ۱۸ ماه خشونت، زمانش رسیده تا حرف طالبان نیز شنیده شود. گفتگوها با طالبان آغاز شود.»
محبوبه سراج، نواده شاه عبدالرحمان خان و از فعالان حقوق زن در افغانستان است که پس از برگشت طالبان به قدرت، در افغانستان باقی ماند و به گفته خودش، طالبان به دلیل اصل و نسب او، نه تنها کاری به او ندارند، بلکه به او احترام نیز می‌گذارند.
محبوبه سراج هرچند در این گفتگو با فارین پالیسی تائید کرده که پس از برگشت طالبان به قدرت، موجودیت زنان نادیده گرفته شده و هر فرمان طالبان، زنان را از زندگی اجتماعی حذف می‌کند، اما راه‌حلی که جهان برای برخورد با طالبان پیش گرفته را نمی‌پذیرد و باورمند است که حالا با طالبان به عنوان حاکمان برحال افغانستان باید گفتگو شود و جز این، انتخاب دیگری وجود ندارد.
به نقل از رادیو فرانسه، محبوبه سراج همچنین در این گفتگو گفته که طالبان «داستان‌های غم‌انگیز» زیادی دارند و تاکید می‌کند که آنان «نادیده گرفته شده» و شمار زیادی از آنان در سال‌هایی که می‌جنگیدند، کشته شده‌اند که به باور خانم سراج، یک «حقیقت» است.
گفتنی است که محبوبه سراج از فعالان عرصه جامعه مدنی است که با وارد شدن طالبان به کابل در ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱، به کشور بازگشت و سپس نام او در فهرست صد چهره تاثیرگذار جهان در «مجله تایم» در سال ۲۰۲۱ قرار گرفت.
پس از آن انستیتوت تحقیقات صلح اسلو روز(چهارشنبه، ۱۲ دلو)، اعلام کرد که محبوبه سراج و نرگس محمدی، فعال سرشناس حقوق بشر و حقوق زنان ایرانی را برای دریافت جایزه صلح به کمیته نوبل معرفی کرده است.
در واکنش به این تصمیم، جنبش زنان معترض افغانستان محبوبه سراج را به لابی‌گری و طرفدار تعامل با طالبان متهم کرده و از انستیتیوت تحقیقات صلح اسلو خواست که نام خانم سراج را از فهرست نامزدان دریافت جایزه صلح نوبل حذف کند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*