خانه / خبرها / مجلس نماینده‌گان: حکومت جای تسلیت‌گفتن، از کشتار مردم جلوگیری کند

مجلس نماینده‌گان: حکومت جای تسلیت‌گفتن، از کشتار مردم جلوگیری کند

مجلس نماینده‌گان: حکومت جای تسلیت‌گفتن، از کشتار مردم جلوگیری کند

 

کابل/۵عقرب/فرهنگستان
شماری از نمایندگان مناطق مرکزی در مجلس نمایندگان از حکومت می‌خواهند که با اتخاذ تدابیر امنیتی «لازم» و «جدی» از قتل و کشتار مردم جلوگیری کند.

در اعلامیه‌ای که روز (یک‌شنبه، ۴ عقرب) از سوی این نمایندگان مجلس به نشر رسیده، آمده است که حکومت افغانستان باید برای تأمین امنیت مردم، شاه‌راه‌های نمبر یک و نمبر دو به‌ویژه راه‌های مواصلاتی مناطق مرکزی، تأسیسات عامه، مکاتب و مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و مساجد به‌گونه‌ی مسئولانه و جدی اقدام کند.

در اعلامیه با محکومیت حمله‌ی مرگبار انتحاری بر مرکز آموزشی «کوثر دانش» در غرب کابل، انفجار ماین‌های کنارجاده‌ای در ولسوالی جلریز ولایت میدان‌وردک و مسیرهای ولایت‌های دایکندی، غور و غزنی، تأکید شده است که حکومت «برای جلوگیری از تکرار اینگونه فجایع» اقدامات «پیشگیرانه» روی‌دست گیرد.

نمایندگان مناطق مرکزی در مجلس نمایندگان از جامعه‌ی جهانی و دولت افغانستان خواسته‌اند که برای مجازات و سرکوب‌کردن عاملان این حملات به‌صورت جدی و قاطع اقدام کنند.

این نمایندگان همچنان حملات و خشونت‌های اخیر گروه طالبان را در مخالفت با منطق «اسلامی» و «انسانی» خوانده، از حکومت افغانستان خواسته است که برای مدیریت جنگ و صلح و به‌گونه‌ی همزمان اقدام کند. آنان تأکید کرده‌اند: «اتخاذ سیاست تهاجمی علیه جنگ‌جویان تروریستی و درهم‌کوبیدن مراکز تجمع سازماندهی آنان باید به گونه‌ی جدی در برنامه‌ریزی دولت قرار گیرد.»

این اعضای مجلس نمایندگان بااشاره به روند صلح تأکید کرده‌اند: «ما ضمن حمایت از روند مذاکرات صلح بر تعیین حقوق اساسی مردم افغانستان، مشارکت فراگیر و عادلانه، حقوق زنان، حقوق بشر و حقوق اقلیت‌های مذهبی مردم افغانستان، جدا تأکید می‌کنیم و از جامعه‌ی جهانی می‌خواهیم تا اجازه ندهد در این روند حقوق اساسی مردم افغانستان و حق تعیین مردم زیرپا شود.»

این درحالی است که اخیرا بخش‌هایی از کشور شاهد حملات مرگبار بوده است. روز گذشته یک حمله‌ی انتحاری در نزدیکی مرکز آموزشی کوثر دانش در کابل صورت گرفت. براساس اعلام وزارت داخله در این رویداد، ۲۴ کشته و ۵۷ نفر زخمی شدند. داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت.

همچنان قبل از چاشت روز شنبه، در نتیجه‌ی انفجار ماین کنارجاده‌ای در شهر غزنی، نُه نفر به‌شمول یک نظامی کشته شدند. مسئولیت این رویداد را گروه طالبان به عهده گرفت.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*