خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / لباس شرعی؛ نظرخواهی برای یونیفرم مطلوب دانش‌آموزان مکاتب

لباس شرعی؛ نظرخواهی برای یونیفرم مطلوب دانش‌آموزان مکاتب

کابل/۱۸حمل/فرهنگستان
وزارت معارف حکومت سرپرست طالبان طرح یونیفرم دانش‌آموزان مکاتب دخترانه و پسرانه را آماده کرده و برای نهایی‌کردن آن از ادارات زیرمجموعه‌ی این وزارت نظرخواهی کرده است.
این طرح زیر نام «لباس شرعی» از چند روز به این طرف در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. یک منبع در وزارت معارف طالبان امروز (جمعه، ۱۸ حمل) صحت این طرح را به  رسانه‌‌ها تأیید کرده‌است.
ایجاد نظم و انظباط در مؤسسات آموزشی معارف، تقویت روحیه‌ی آموزش و قانون‌پذیری در دانش‌آموزان و تفکیک میان دانش‌آموزان با سایر افراد از اهداف این طرح گفته شده است.
در این طرح که از سوی معینیت تضمین کیفیت وزارت معارف طالبان تهیه شده، آمده است که لباس باید از حد لازم کوتاه نباشد، تنگ، چسپ، نازک و شفاف نباشد و بین لباس دختران و پسران نیز مشابهت وجود نداشته باشد.
براساس این طرح، لباس دانش‌آموزان پسر پیراهن و تنبان تعریف شده و تأکید شده است که باید با قد و جسامت دانش‌آموز متناسب باشد و دامن‌ها تا زیر زانو تهیه شود.
لباس دانش‌آموزان پسر از صنف اول الی ششم به رنگ آسمانی و لباس دانش‌آموزان پسر از صنف هفتم الی دوازدهم به رنگ پسته‌ای تعریف شده است.
در طرح وزارت معارف آمده است که لباس دانش‌آموزان پسر در مدارس دینی از صنف اول الی ششم به رنگ فولادی و بالاتر از آن به رنگ سفید همراه با دستار سفید باشد.
در این طرح لباس دانش‌آموزان دختر  پیراهن، تنبان و چادر با داشتن مشخصات شرعی، دامن گرد و متناسب با قد و جسامت دانش‌آموز تعریف شده است.
در جزئیات این طرح آمده است که دامن لباس دانش‌آموزان دختر الی پایین زانو باشد. دانش‌آموزان پایین‌تر از صنف ششم به رنگ کریمی غیرروشن و چادر به رنگ سفید لباس بپوشند. دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم لباس به رنگ ماشی و چادر به رنگ سیاه بپوشند.
در طرح همچنین آمده است که پیراهن و تنبان دانش‌آموزان دختر از تکه با رنگ واحد ساخته شود و دانش‌آموزان در مسیر رفت و برگشت چپن یا حجاب به رنگ فولادی را نیز بپوشند و «ترجیحا از ماسک استفاده کنند».
در مورد آموزگاران نیز گفته شده است که آموزگاران مرد پیراهن و تنبان و آموزگاران زن پیراهن، تنبان و چادر مطابق «موازین شرعی» بپوشند.
این درحالی است که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، دختران بالا تر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند.
این گروه بارها تأکید کرده است که ممنوعیت آموزش دختران دایمی نیست و پس از آماده محیط مناسب شرعی، به آن‌ها اجازه‌ی رفتن به مکتب داده خواهد شد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*