خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / فقر پای مشت‌زن پُر دستاورد معلول را به بازار دست فروشی در کابل کشاند

فقر پای مشت‌زن پُر دستاورد معلول را به بازار دست فروشی در کابل کشاند

کابل/۲۷قوس/فرهنگستان
عبدالاحد امیری، مشت‌زن معلول کمیته پارالمپیک افغانستان که دستاوردهای زیاد در این رشته برای افغانستان دارد، در حال حاضر در یکی از جاده‌های پایتخت دست فروشی می‌کند.
او می‌گوید که تنها نان‌آور خانواده است و وضعیت بد اقتصادی وی را ناگزیر ساخته تا تمرینات مشت‌زنی‌اش را رها کند و برای پیدا کردن لقمه نانی و گرم ساختن خانه‌اش در فصل سرما، در گوشه‌یی از شهر کابل دست فروشی کند.
عبدالاحد گفت که سال‌ها پیش در هنگام کودکی از بهر تنگ‌دستی خانواده‌‌ام برای تهیه هیزم به یکی از بخش‌های پایتخت رفته بودم که در اثر انفجار ماین یک پایم را از دست دادم و بعد آن به مشت زنی رو آوردم تا بتوانم از این راه برای خانواده‌ام نان بیآورم.
اکنون این مشت‌زن کشور در وضعیت نگران کننده‌ اقتصادی قرار دارد و از تمرینات ورزشی و رویای قهرمان شدن دور مانده و در یکی از جاده‌های شهر کابل دست فروشی می‌کند.
آقای امیری خواهان پشتیبانی نهادهای مسوول ورزشی است.
او می‌گوید: «وضعیت اقتصادی من بسیار خراب است. دالر بلند رفته، همه چیز قیمت است. باید کار کنم و به همین دلیل درست تمرین کرده نمی‌توانم، باید ما حمایت شویم.»
این مشت‌زن که کارنامه درخشانی در رویدادهای گونه‌گون ورزشی دارد، اکنون خواهان پشتیبانی نهادهای مسوول ورزشی است.
او افزود: «من تنها معلول بُوکسر در افغانستان هستم که این رشته را به شوق پیش می‌برم. اگر حمایت شوم دستاوردهای خوبی در مسابقات خواهم داشت، اما از این‌که تنها نان آور خانه خود هستم، مجبور استم کار کنم.»
عسکری، مربی امیری گفت: «اگر عبدالاحد امیری حمایت شود، نتیجه خوبی در مسابقات می‌گیرد. امارت اسلامی باید وی را کمک کند که بسیار آرزوها دارد.»
در این میان، مسوولان کمیته ملی المپیک و تربیت بدنی برای رفع چالش‌ها فراراه ورزشکاران به ویژه مبارزان معلول سخن‌ می‌زنند.
داد محمد پاینده اختری، رییس اجرایی کمیته ملی المپیک می‌گوید: «ما تمامی ورزشکاران به ویژه معلولان خود را حمایت می‌کنیم و کمک‌های که از طرف المپیک جهانی دریافت کردیم، برای معلولان نیز است.»
این در حالیست که چندی پیش کمیته بین‌المللی المپیک با رسیدن زمستان و وضعیت بد ورزشکاران در افغانستان، ۵۶۰ هزار دالر امریکایی را برای ورزشکاران مستحق کمک کرده است.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*