خانه / خانواده / زنان / فعالان زن به طالبان: کار، تحصیل و حضور در نظام سیاسی افغانستان حق ما است

فعالان زن به طالبان: کار، تحصیل و حضور در نظام سیاسی افغانستان حق ما است

 کابل/۲۶اسد/فرهنگستان
شماری از فعالان زن ام‌روز (سه‌شنبه، ۲۶ اسد) با راه‌اندازی یک گردهمایی در شهر کابل، نزدیک ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، از طالبان خواستند به زنان افغان اجازه دهند در نظام  سیاسی آینده این کشور سهم داشته باشند و بتوانند به کار و تحصیل ادامه دهند.
این فعالان زن در حضور جنگجویان طالبان در کابل بر لزوم مشارکت در‌ نظام سیاسی، حق تحصیل و ادامه کار تاکید کردند و گفتند: «زنان افغان نیمی از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند و هیچ یک از طرف‌ها نباید حق زنان افغانستان را نادیده بگیرد. باید از آن‌ها حمایت شود و صدای زنان را به زور خاموش نکنند.»
از زمان حضور طالبان در کابل، این نخستین‌بار است که شماری از فعالان زن افغانستان گردهمایی اعتراضی بر پا و بر حفظ حقوق خود تاکید می‌کنند.
نگرانی زنان افغان در‌حالی ابراز می‌شود که طالبان در زمان حکومت پیشین خود در افغانستان هیچ‌گاه به زنان افغان به ویژه نسل تحصیلکرده اجازه ندادند تا در نظام امارت اسلامی کار‌ کنند و در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی نقش‌ داشته باشند.
حالا با ورود دوباره طالبان به کابل، این نگرانی‌ زنان بار دیگر تشدید شده است؛ اما طالبان در تازه‌ترین سخنان‌ خود تاکید کرده‌اند که به رعایت حقوق زنان متعهدند و در مقابل از زنان می‌خواهند در تمام عرصه‌ها حجاب اسلامی را رعایت کنند.
این نگرانی فعالان زن در حالی مطرح می‌شود که طالبان روز یک‌شنبه، بیست‌وچهارم اسد، پس از تصرف کابل، کنترل این شهر را در دست گرفتند.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*