خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / فصل سرد کتاب‌خوانی؛ نگرانی از کاهش علاقه مردم به کتاب

فصل سرد کتاب‌خوانی؛ نگرانی از کاهش علاقه مردم به کتاب

کابل/۲۲حمل/فرهنگستان
شماری از کتاب‌فروشان در افغانستان از کاهش علاقمندی مردم به ویژه جوانان به کتاب‌خوانی به گونه کم پیشینه در ماه‌های پسین نگران اند.
کتاب‌فروشان ادعا دارند که ماه‌ها می‌شود کتاب‌های شان به فروش نرسیده و کار و بار شان با رکود رو به رو شده است.
مظفر یوسفی، یکی از کتاب فروشان در کابل می‌گوید:«پس از سقوط نظام در افغانستان علاقه نسبت به کتاب در افغانستان از بین رفت، روزانه ما تا ۱۰ جلد کتاب فروش می‌کردیم اما حال هفته دو کتاب هم برای ما بسیار است.»
وی افزود که هر بحرانی چالش های خود را دارد اما فرار از کتاب راه درست نیست که ما آن را انتخاب کردیم.
برخی آنان ناگزیر شده اند که برای تشویق جوانان به مطالعه و فروش کتاب‌های شان به خریداران کتاب با انجام قرعه کشی، پول نقد جایزه بدهند.
عبدالله مومنی، یکی از کتاب‌فروشان هرات بیش از ۳۰ سال می‌شود که کتاب‌فروشی دارد. او  می‌گوید که فصل سر کتاب‌فروشی فرا رسیده و مردم از کتاب دور شده‌اند.
عبدالله مومنی، خریداران کتاب را شامل قرعه کشی می‌سازد و به آنان جایزه نقدی می‌دهد.
عبدالله می‌گوید: «هدف اول این بود که من می‌خواستم مردم مان متوجه فرهنگ کتابخوانی شوند، هدف دوم این بود که دولت متوجه باشد که کتاب یکی از جمله ضروریات است که باید در بین مردم وجود داشته باشد.»
مرضیه شیرزاد آموزگار است و برنده نخستین قرعه کشی شده است، او می‌گوید: «تعداد کتاب‌های که خریدم زیادتر شد و گفتم برعلاوه این که کتاب می‌خرم و می‌خوانم شامل قرعه بشم و بتوانم یک جایزه‌یی هم بگیرم.»
این در حالی‌ست که شماری از جوانان روی آوردن مردم به کتاب‌خوانی و افزایش سطح دانش عمومی را یگانه راه بیرون رفت کشور از مشکلات و نابسامانی‌ها می‌دانند.
برخی از عالمان دینی هم به این باور اند که کتاب‌خوانی و افزایش آگاهی در میان مردم از نیازهای اساسی جامعه است.
غلام فاروق محمودی، باشنده هرات، گفت: «بعضی از کتاب‌های که من مطالعه کردم انگیزه من خیلی قوی شد که باید به کشور خود بمانیم و خدمت به مردم خود بکنیم.»
در ماه‌های پسین با افزایش مهاجرت جوانان و افراد تحصیل کرده از افغانستان، کتاب‌فروشی‌ها  مشتریان خود را از دست داده اند و جوانانی‌که در افغانستان هستند به علت مشکلات اقتصادی و ناامید شدن نسبت به آینده از کتاب‌خوانی دور شده اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*