خانه / خبرها / فروریزی آبده‌ّهای باستانی درهرات

فروریزی آبده‌ّهای باستانی درهرات

فروریزی آبده‌ّهای باستانی درهرات؛ مسوولان نگران ‌است

کابل/۲۶اسد/فرهنگستان
طاهر زهیر، نامزد وزیر اطلاعات و فرهنگ طی یک سفر رسمی به ولایت هرات، وضعیت منار پنجم مصلای هرات را نگران کننده گفته است.
آقای زهیر وعده سپرد که وزارت اطلاعات و فرهنگ در هماهنگی با سازمان علمی فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) اقدامات جدی را برای بازسازی این بازماندۀ باستانی روی دست خواهند گرفت.
نامزد وزیر اطلاعات و فرهنگ گفت: «خوش‌بختانه مصلای هرات به اساس اقدام وزارت اطلاعات و فرهنگ تحت کار است که ثبت میراث‌های جهان در سازمان یونسکو شود. و هم‌چنان حفظ و مرمت مصلای هرات در آجندای کار ما است.»
با این حال، اعضای شورای ولایتی هرات گفته است که تاکنون هیچ کار بنیادی برای مرمت این منار مصلای هرات از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ، نهاد  یونسکو و دیگر نهادهای مسؤول صورت نگرفته‌است.
کبیر ایثار، عضو شورای ولایتی هرات می‌گوید: «متأسفانه تا کنون در ترمیم این منار و بازسازی آن هیچ اقدامی نشده. ما از حکومت محلی – مقام ولایت هرات – می‌خواهیم که به این امر مهم و باستانی توجه کنند.»

این درحالی‌است که قامت منار پنجم مصلای هرات چند سانتی‌متر خم شده‌است. یونسکو در سال ۱۳۸۶ هجری خورشیدی با ایجاد سیم‌های آهنی در اطراف این منار مانع سقوط آن شد.
عبدالقیوم وزیری، رییس انجمن حفظ بناهای تاریخی گفت که تعداد زیادی از آبدات تاریخی هرات مشکلاتی دارند که اگر توجه نشود فروخواهند ریخت.
بر اساس مدارک تاریخی، مجموعۀ مصلای هرات دارای یازده منار بوده‌‌است و نزدیک به  شش قرن پیش در زمان تیموریان ساخته شدند. شش منار آن در جریان جنگ‌های داخلی تخریب شدند.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*