خانه / خبرها / غصب زمین های اطراف تخت رستم

غصب زمین های اطراف تخت رستم

غصب زمین های اطراف تخت رستم فرهنگیان را نگران کرده است

کابل/۲حوت/فرهنگستان
شماری از باشنده‌گان ولایت سمنگان می‌گویند که در سال‌های پسین، به  تخت رستم، یکی از بازمانده‌های باستانی این ولایت‌، بسیار آسیب رسیده‌است.

شورای ولایتی سمنگان گفته است که تخت رستم به علت نداشتن دیوارحفاظتی، با گذشت زمان دچار فرسوده‌گی شده‌است و نیاز به مرمت‌ دارد.

این بازماندۀ باستانی در فاصلۀ بیش از چهارده کیلومتری جنوبِ مرکز سمنگان قرار دارد که به ولایت سمنگان شهرت جهانی داده‌است.

فرهنگیان سمنگان، می‌گویند که شماری از غاصبان، زمین‌های اطراف تخت رستم را غصب کرده‌اند که اگر جلو آنان گرفته نشود، ممکن است که این بازماندۀ باستانی را نیز نابود سازند.

عبدالباسط متوکل، دبیر شورای علمای سمنگان می‌گوید: «اطراف و ماحول تخت رستم به‌طور فجیعانه غضب شده‌است، اگر جلو این کار گرفته نشود، به این هویت تاریخی آسیب خواهد رسید.»

رازمحمد، رییس شورای ولایتی سمنگان گفته است که عاضبان اگر مناطق مربوط به تخت رستم را غضب کنند، کار درستی نیست و باید جلو آن‌ها گرفته شود.

شماری از محققان می‌گویند که تخت رستم از بناهای دوره‌ی زرتشت است، اما مردم محل، تخت رستم را به رستم‌زال، قهرمان افسانه‌یی شهنامه نسبت می‌دهند.

علی‌اکبر ملکی، باشنده‌ی ولایت سمنگان گفت: «یک میراث با ارزش تاریخی ما است که ربط داده می‌شود به دوران رستم و افسانه‌هایی که در شهنامه آمده‌است.»

اما، عزیزالرحمان قطره، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت سمنگان می‌گوید که زمین‌های مربوط به این بازماندۀ باستانی تثبیت شده‌است و به کسی اجازه نمی‌دهند که آنرا غصب کند
وی افزود: «قرار است با همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ، برای ترمیم تخت رستم و ایجاد دیوارهای محافظتی کار شود.»

فرهنگیان سمنگان باور دارند که با مرمت‌ و نگهداری این بازماندۀ باستانی، صنعت گردشگری در ولایت سمنگان نیز پررنگ خواهد شد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*