خانه / خانواده / زنان / عفو بین‌الملل: دست‌رسی زنان به آموزش و کار در افغانستان با خطر مواجه است

عفو بین‌الملل: دست‌رسی زنان به آموزش و کار در افغانستان با خطر مواجه است

کابل/۸دلو/فرهنگستان
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که زنان و دختران افغانستان با خطر ازدست‌دادن دست‌رسی‌شان به آموزش و کار مواجه هستند.
این سازمان یک بار دیگر از جامعه جهانی خواسته است که به تعهدات خود برای ادامه‌ی حمایت از حقوق زنان در افغانستان، عمل کند.
سازمان عفو بین‌الملل خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه شده و تأکید کرده است که از حق دختران باید محافظت شود. به‌گفته‌ی این سازمان، دست‌رسی به آموزش یک حق اساسی است و چرا باید برای دختران متفاوت باشد؟
سازمان عفو بین‌الملل چندی پیش طوماری را منتشر کرده بود و در آن گفته بود که پس از تسلط طالبان، تغییرات گسترده‌ای در زندگی مردم افغانستان به میان آمده است، اما زنان و دختران با محدودیت‌های شدید مواجه شده‌اند.
این سازمان گفته است که زنان افغان نمی‌توانند کار کنند و باید تا زمانی که قوانین مربوط به زنان ترتیب می‌‎‌شود در خانه بمانند و همچنین دختران بالاتر از صنف ششم نمی‌توانند به مکتب بروند.
عفو بین‌الملل افزوده است که محدودیت‌های شدید تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها هم امکان تحصیل معنادار بسیاری از زنان را محدود کرده است.
عفو بین‌الملل گفته است که زنان علاوه بر از دست‌دادن دست‌رسی‌شان به آموزش و اشتغال، اکنون با تهدیدات خشونت‌آمیز مبتنی بر جنسیت و محدودیت‌هایی در آزادی‌های اجتماعی از جمله پوشش روبه‌رو اند.
این سازمان اضافه کرده است که زنان افغانستان در ۲۰ سال گذشته علی‌رغم بی‌ثباتی و درگیری‌های سیاسی، دستاوردهای زیادی داشته‌اند و آنان اکنون با خطر قریب الوقوع از دست‌دادن این دستاوردها تحت حاکمیت طالبان مواجه‌اند.
سازمان عفوبین‌الملل در طومار خود از کشورهای جهان خواسته است که با استفاده از اهرم‌های موجود در جریان مذاکرات با مقامات طالبان، احترام به حقوق زنان و دختران را به‌عنوان یک موضوع غیرقابل مذاکره در نظر بگیرند.
این نهاد همچنین درخواست کرده است که جهان با مدافعان حقوق بشر و فعالان زن از افغانستان برای درک واقعیت‌های زمینی و همکاری با آن‌ها برای حمایت از حقوق زنان در افغانستان همکاری کند.
سازمان عفوبین‌الملل همچنین خواستار تخصیص بودجه برای تطبیق برنامه‌ها و پروژه‌های حمایت از زنان افغانستان شده‌ و از دیگران نیز خواسته است که با امضای این طومار، خواست‌شان را از جهانیان مطرح کنند.
این سازمان درحالی از خطر ازدست‌دادن حق آموزش و کار زنان و دختران افغانستان ابراز نگرانی کرده است که این موضوع یکی از محورهای اساسی نشست سه‌روزه‌ی اُسلو در پایتخت ناروی بوده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*