خانه / دانش / آموزش و پرورش / عربستان در زمینه آموزش با افغانستان تفاهم‌نامه همکار امضا کرد

عربستان در زمینه آموزش با افغانستان تفاهم‌نامه همکار امضا کرد

کابل/۳دلو/فرهنگستان
محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی افغانستان با حمد بن محمد آل شیخ، وزیر معارف عربستان در زمینه‌ی همکاری‌های آموزشی بین دو کشورتفاهم امضا کرد.
وزارت خارجه‌ی افغانستان امروز (جمعه، ۳ دلو) در خبرنامه‌ای گفته است که بازدیدهای متقابل مسوولان امور آموزشی و هیأت‌های دانشجویان دو کشور افزایش یافته و آموزش زبان عربی برای علاقمندان در افغانستان به کانون توجه قرار داده می‌شود.
طبق این خبرنامه، وزیر خارجه‌ی افغانستان با وزیر معارف عربستان سعودی در زمینه‌ی همکاری‌های تعلیمی و آموزشی و مسایل «مورد اهتمام» مشترک بحث و گفت‌وگو کرده است.
در این دیدار، آقای اتمر از کمک‌های دولت عربستان سعودی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در بخش آموزش و پرورش و اعطای بورسیه‌ها به دانشجویان افغانی قدردانی کرده است.
آقای اتمر همچنان خواستار گسترش دامنه‌ی همکاری‌ها و ارائه‌ی کمک‌ها در زمینه‌ی آموزش‌های مسلکی به افغان‌ها در رشته‌های علمی و تخنیکی شده است.
حمد بن محمد آل شیخ، وزیر معارف عربستان سعودی گفته است که کشورش می‌خواهد با افغانستان در مرحله‌ی گذار افغانستان به فصل جدید، همکاری کند. او همچنان در راستای افزایش شمار بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع لیسانس و ماستری و زمینه‌سازی برای آموزش‌های مسلکی و تخصصی برای افغان‌های ابراز آمادگی کرده است.
وزیر معارف عربستان افزوده است که در بخش‌های آموزش معلم، تدوین برنامه‌های آموزشی و نصاب درسی، با استفاده از مدل‌ها وتجارب دست‌داشته‌ی خود به افغانستان کمک می‌کند.
در ۱۶ سرطان سال جاری مجلس سنای افغانستان اعلام کرد که جسیم محمدالخالدی، سفیر عربستان سعودی در دیدار با فضل‌هادی مسلم‌یار گفته است که ریاض هزینه‌ی ۳۵ برنامه‌ی انکشافی و ۱۰۰ باب مدرسه‌ی دینی در افغانستان را منظور کرده است.
که بعدها این خبر مجلس سنا جنجالی شد.مجلس سنا متن خبرنامه‌اش را اصلاح و اعلام کرد نوشت که عربستان ۱۰۰ باب مدرسه‌ی دینی نه، بلکه ۱۰۰ باب مکتب می‌سازد.
یک روز پس از آن سفارت عربستان  در کابل نیز اعلام کرد که در این دیدار جسیم محمدالخالدی با فضل‌هادی مسلم‌یار موضوع ساخت مدارس دینی مورد بحث قرار نگرفته است.
از سوی هم، سفارت افغانستان در ریاض در چهارم اسد سال جاری اعلام کرد که عربستان سعودی براساس پیشنهاد کابل، به‌عوض ساخت ۱۰۰ باب مکتب، ۶۰۰ باب مکتب را در افغانستان می‌سازد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*