خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / عتیق رحیمی عضو هیأت داوران در جشنواره کن شد

عتیق رحیمی عضو هیأت داوران در جشنواره کن شد

کابل/۱۴ثور/فرهنگستان
عتیق رحیمی، نویسنده و فلمساز افغان- فرانسوی، به عنوان یکی از اعضای هیأت داوران ۷۶ مین دور این جشنواره انتخاب شده است.
اعضای هیأت داوران جشنواره کن ام‌روز (پنجشنبه، ۱۴ثور) اعلام شد. در این دور از جشنواره روبن اوستلوند به عنوان رئیس هیأت داوران انتخاب شده است.
در اعلامیه معرفی هیأت داوران این جشنواره آمده است:«جشنواره کن به نسل جدیدی از هنرمندانی که کارگردان، بازیگر، خواننده و نویسنده هستند، خوش‌آمد می‌گوید!»
در معرفی عتیق رحیمی، سایت جشنواره کن او را «نویسنده‌ اهل افغانستان که در کابل متولد و سپس در فرانسه پناهنده شده و خالق آثار ارزشمند است»، توصیف کرده است.
این نخستین بار است که یک نویسنده و فلمساز از افغانستان عضو هیأت داوران این جشنواره بین‌المللی انتخاب می‌شود.
عتیق رحیمی، نویسنده رمان «سنگ صبور» است که برنده جایز ادبی گنکور فرانسه در سال ۲۰۰۸ شد. رمانی که آقای رحیمی آنرا روایتی از «گوشه‌هایی از زوایای زندگی خصوصی یک زن افغان» خوانده بود.
او نویسنده دو رمان دیگر به نام‌های «خاکستر و خاک» و «هزارخانه خواب و اختناق» است. او ساخت چند فلم را نیز در کارنامه دارد.
عتیق رحیمی در سال ۱۹۶۲ میلادی در کابل متولد شد، تحصیلات ابتدایی‌اش را در مکتب مسعود سعد و پس از آن در لیسه استقلال تمام کرد.
در سال ۱۹۸۰ به فرانسه رفت و در دانشگاه «ران» در شمال فرانسه به تحصیل ادبیات مدرن فرانسه مشغول شد و از آن دانشگاه لیسانس گرفت. سپس تحصیلاتش را تا سطح فوق لیسانس در همان جا ادامه داد و سرانجام از دکترایش را در رشته سینما در دانشگاه سوربن دفاع کرد.
جشنواره کن دارای ۹ داور است که آن‌ها باید تصمیم بگیرند تا ۲۷ ماه مه از میان۲۱ فلم یکی را به عنوان برنده جشنواره انتخاب کنند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*