خانه / فرهنگ و هنر / سینما / عتیق رحیمی، نویسنده و فیلمساز مشهور ، جايزه بهترين فیلم داستانی را از جشنواره جهاني فیلم برلين «برلیناله» بدست آورد.

عتیق رحیمی، نویسنده و فیلمساز مشهور ، جايزه بهترين فیلم داستانی را از جشنواره جهاني فیلم برلين «برلیناله» بدست آورد.

کابل/۱۲حوت/ فرهنگستان.

عتیق رحیمی، نویسنده و فیلمساز مشهور ، جايزه بهترين فیلم داستانی را از جشنواره جهاني فیلم برلين «برلیناله» بدست آورد.

جایزه “خرس بلورین” این جشنواره بینالمللی به “بانوی رود نیل” رسید. عتیق رحیمی، نویسنده و فیلمساز افغانستان، جايزه بهترين فیلم داستانی را برای فیلم «بانوی رود نيل» از هفتادمين جشنواره جهاني فیلم برلين «برلیناله» بدست آورد.

فیلم «بانوی رود نیل» روایتی از نسل کشی در روآندا است که با کارگردانی عتیق رحیمی به تصویر کشیده شده است داستان این فیلم برگرفته از رمان «بانوی رودنیل» از «اسکولستیک موکاسونگه» نویسنده ی آفریقایی است.

عتیق رحیمی، نویسنده و فیلمساز افغان- فرانسوی قبل از این که به کارگردانی فیلم بپردازد، رمانهای موفقی به زبان فارسی و فرانسه نوشته است. کتاب “سنگ صبور” او برنده جایزه معتبر گنکور فرانسه نیز شده است.

او می گوید:« این داستان را به خاطراین انتخاب کردم چون فکر می کنم حوادث جنگ و کشتار در روآندا به گونه ای با افغانستان همخوانی دارد.»

داستان «فیلم بانوی رودنیل» در مدرسه کاتولیک پایتخت روآندا اتفاق می افتد جایی که دختران با ترکیب قومی بیشتر(هوتو) و فقط ۱۰ درصد از قوم (توتسی) درس می خوانند.

این دختران موظف اند فرانسوی حرف بزنند، آموزش هایی بینند یا باید جزء زنان نخبه ای باشند که به ازدواج مردان ثروتمند طبقه حاکم ازقوم (هوتو) درآیند. آنها قرار است به شهروند نخبه و یک مسیحی خوب تبدیل شوند. دخترانی که می خواهند آینده رها و پر از امید داشته باشند اما زندگی آنها در تضادهای ریشه دار اجتماعی و سیاسی شکل گرفته است.

«بانوی رود نیل» اولین فیلم سینمایی به زبان فرانسه از عتیق رحیمی است این فیلم به ریشه های بروز جنگ رواندا، نقش استعمار و سیاست، دین و قومیت و استبدادی اشاره دارد که باعث بروزجنگ می شود.

هفتادمین جشنواره فیلم برلین موسوم به «برلیناله» در روز بیستم فوریه آغاز شد و به روز اول مارس پایان یافت جشنواره فیلم برلین در کنار جشنواره های ونیز و کن، سه جشنواره مهم و بزرگ دنیا را تشکیل می دهد.

پیش از “بانوی رود نیل”، این سینماگرِ متولد افغانستان و ساکن فرانسه، فیلم بلند “سنگ صبور” را ساخت که مورد استقبال گرم تماشاچیان قرار گرفت. این فیلم بر اساس رُمانی به همین نام که جایزه ادبی “گنکور” سال ۲۰۰۸ را به دست آورد، ساخته شده است.

خبرنگار فرهنگستان از کابل

سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*