خانه / خبرها / عبادت‌گاه های هندوباوران افغانستان ، بازسازی می‌شود

عبادت‌گاه های هندوباوران افغانستان ، بازسازی می‌شود

عبادت‌گاه های هندوباوران در افغانستان بازسازی می‌شود

کابل/۱۹دلو/فرهنگستان
حکومت پنجاه میلیون افغانی(بیشتر از ۶۵۰ هزار دلار) را برای دوباره‌ سازی عبادت‌گاه‌های هندوباوران و سیک‌های افغانستان اختصاص داده است.
مسوولان وزارت مالیه می‌گویند که این مقدار پول برای بازسازی عبادت‌گاه‌‌ها و اماکن مذهبی اهل هنود و سیک‌ها در ولایت‌های کابل، ننگرهار، خوست، هرات، قندهار، پکتیا، لغمان و غزنی با تصویب بویجه مالی سال ۱۳۹۹ مصرف خواهد شد.
سند بودجه سال مالی ۱۳۹۹ خورشیدی از سوی مجلس نماینده‌گان تصویب شده است و تا اکنون  رییس جمهور آن را توشیح نکرده است.
شمعروزخان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه، می‌گوید: «در ارزیابی بودجه وسط سال ۱۳۹۸ خورشیدی نیز برای بازسازی اماکن مذهبی هندوباوران دو میلیون افغانی مد نظر گرفته بودیم، اما این رقم در سال جاری مالی به پنجاه میلیون افزایش یافته است.»
وی افزود که اگر بازسازی این عبادت‌گاه‌ها کم‌تر از بودجه اختصاص یافته حکومت هزینه بردارد، پول باقی‌مانده‌‌‌ آن به مشورت و اولویت‌ خودشان از سوی حکومت برای اعمار عبادت‌گاه‌های جدیدی مصرف خواهد شد.
در سال‌های اخیر در پی هرج‌ومرج‌های ناشی از جنگ های داخلی، برخی از عبادت‌گاه‌های شهروندان اهل هنود و سیک‌ها تخریب شده و برخی هم از جایدادهای این اقلیت مذهبی غصب شده است.
در حال حاضر کم‌تر از دو هزار خانواده اهل هنود که در افغانستان زندگی می‌کند، بیش‌تر در عبادت‌گاه‌ها به سر می‌برد و یک بخش این اقلیت مذهبی افغانستان را ترک کرده‌اند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*