خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / طرح فرانسه و بریتانیا برای ایجاد “منطقه امن” در کابل

طرح فرانسه و بریتانیا برای ایجاد “منطقه امن” در کابل

کابل/۸سنبله/فرهنگستان
قرار است فرانسه و بریتانیا برای ایجاد یک «منطقه‌ی امن» در کابل، طرحی را به نشست اضطراری سازمان ملل متحد ارایه کنند.
رییس جمهور فرانسه گفته‌است که هدف از ایجاد این منطقه ادامه‌ی همکاری‌های بشردوستانه در افغانستان و حفظ فشارهای جامعه جهانی بر طالبان خواهد بود.
نشست اضطراری سازمان ملل امروز (دوشنبه ۸ سنبله) تا چند ساعت دیگر درباره اوضاع افغانستان برگزار می‌شود.
روسیه، امریکا، بریتانیا، فرانسه و چین از برگزار کنندگان این نشست استند.
امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، می‌گوید: «هدف قطعنامه پیشنهادی ما، تعریف منطقه‌ای امن زیر نظر سازمان ملل متحد در کابل است. می‌خواهیم از این طریق عملیات‌های بشردوستانه را ادامه دهیم و فشار جامعه بین‌المللی را بر  طالبان حفظ کنیم.»
اما طالبان پیشنهاد فرانسه و بریتانیا را برای ایجاد منطقه‌ی امن غیرضروری می‌داند.
سید اکبر آغا، رهبر مجمع مردمی صلح، گفت: «وقتی در زمان امنیت منطقه امن می‌سازند بدین معناست که امنیت نیست. در زمان سابق روزانه سه صد تا چهار صد نفر کشته می‌شد، اما امروز در سراسر کشور یک نفر هم کشته نمی‌شود.»
با این همه، شماری آگاهان سیاسی می‌گویند که ایجاد منطقه‌ی امن در کابل نمی‌تواند امنیت تمام مردم افغانستان را تامین کند.
محمد خان اندر، آگاه امور سیاسی، گفت: «کشورهای خارجی و سازمان ملل باید در همکاری با طالبان در زمینه‌ی تشکیل حکومت همه شمول در افغانستان همکاری کنند و ایجاد منطقه‌ی امن تنها در کابل هیچ فایده در تامین امنیت مردم ندارد.»
این درحالی‌است که وزیر خارجه امریکا می‌گوید: واشنگتن حضور دیپلماتیک خود را پس از ۳۱ آگست  در افغانستان متوقف می‌سازد.
انتونی بلنکین، وزیر خارجه امریکا، گفت: «به طالبان در هیچ مورد وعده داده نشده است. نه تنها ما بلکه کشورهای دیگر به وضاحت گفته اند که بعضی خواسته‌ها از طالبان دارند. اگر طالبان هرنوع روابط با جهان می‌خواهند، در اول باید به مردم اجازه سفر بدهند. و بعد اطمینان بدهند که حقوق اساسی مردم از جمله حقوق زنان و دختران را تامین می‌کنند.»
طارق فرهادی، آگاه روابط بین الملل در این مورد می‌گوید: «افغانستان در هر شرایط به کمک‌های جهانی نیاز دارد و طالبان باید بدانند که برای تشکیل حکومت به همکاری مردم وجامعه جهانی نیاز دارند.»
نزدیک به ۱۰۰ کشور به شمول ایالات متحده در یک بیانیه می‌گویند که آنان از طالبان تعهد گرفتند تا به شهروندان خارجی و افغان‌های دارای سند قانونی اجازه بدهند تا پس از ۳۱ آگست و ختم روند تخلیه نیز بتوانند به بیرون از افغانستان سفر کنند.
در بیانیه آمده است: «ما از طالبان تعهد گرفته‌ایم که تمام شهروندان خارجی و هر افغان که دارای سند سفر از کشورهای ما باشند اجازه خواهند داشت تا به گونه امن و منظم به بخش پرواز بروند و به بیرون از افغانستان سفر کنند.»
وزیر خارجه امریکا می‌گوید که آنان اطمینان حاصل خواهند کرد تا طالبان به این تعهد شان پابند بمانند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*