خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / طالبان: بررسی‌ها برای ردیابی تمنا و پروانه در کابل آغاز شده‌است

طالبان: بررسی‌ها برای ردیابی تمنا و پروانه در کابل آغاز شده‌است

کابل/۹دلو/فرهنگستان
طالبان از آغاز بررسی‌ها نهادهای امنیتی برای ردیابی «تمنا پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل» دوبانوی ناپدید شده درکابل خبر داده‌است.
انعام الله سمنگانی، سخنگوی طالبان گفته‌است که تا اکنون اطلاعات دقیق درباره این زنان در دست نیست اما تلاش می‌کنیم تا این دو بانو را بیابیم.
این در حالی است که نماینده جنبش زنان عدالت خواه، در نشست  اخیر اسلو گفته است که تمنا و پروانه ازسوی طالبان پس از شرکت دراعتراض‌های مدنی بازداشت شده اند و هیچ گونه تعهد برای رهایی آنان تااکنون داده نشده است.
هدا خموش، نماینده زنان معترض در نشست اسلو، می‌گوید در مورد برایند نشست اسلو خوشبین نیست.
او می‌گوید که درنشست اسلو بر حل سیاسی معضل افغانستان، آزاد سازی پول منجمد شده این کشور دربانک های خارجی و رعایت حقوق بشراز جمله رهایی دو بانوی معترض ازسوی امارت اسلامی طالبان تاکید کرده است، اما هیچ تعهدی دراین باره داده نشد.
ویدا عمری، عضو جنبش زنان عدالت‌خواه گفت: «هدا خموش در اوایل حرفهایش از دولت خواست که تمام زنان که در بند قرار دارند، آزاد شوند. اما تا هنوز از آزادی آنها کدام خبر ما در دسترس نداریم.»
طالبان بازداشت دو بانوی معترض را ازخانه های شان رد می‌کند ومی‌گوید که نهادهای امنیتی برای ردیابی این دو تن تلاش دارند.
سخنگوی طالبان گفت: «تا هنوز دقیق نیست که آنان خود شان، آیا کدام جای رفته اند و یا خداناخواسته با کدام مشکل دیگری روبرو شده اند. اورگان‌های امنیتی امارت اسلامی افغانستان، تلاش‌های خودرا دارد و به تمام معنا تلاش می‌کند تا به این خانم‌ها رسیده‌گی پیدا کند.»
با این حال، بانوان جنبش مقتدر بر ادامه پیکارهای دادخواهانه شان تاکید می ورزند.
مونسه مبارز، بنیانگذار جنبش زنان مقتدر می‌گوید: «بانوان معترض به اشکال مختلف محکومت می‌شوند، تهدید می‌شوند تا جایکه اعتراض از جاده‌های کابل به داخل خانه‌ها انتقال پیدا کرده است.»
دو هفته از ناپدید شدن تمنا پریانی و پروانه ابراهیم خیل ازخانه های شان درکابل می گذرد. نهادهای مدافع حقوق بشر از طالبان خواسته اند تا در رهایی این دوتن بی درنگ اقدام کند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*