خانه / خبرها / شیوه‌ برخورد دولت افغانستان با بحران سیاسی ، باید تغییر نماید

شیوه‌ برخورد دولت افغانستان با بحران سیاسی ، باید تغییر نماید

سازمان ملل: شیوه‌ دولت افغانستان برای برخورد با بحران سیاسی باید تغییر کند:

“تادامیچی یاماموتو  Tadamichi Yamamoto نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان با اشاره به تنش‌های اخیر در کابل، گفته است که اگر در شیوه حکومتداری افغانستان تغییری اتفاق نیافتد، این کشور با بحران‌های جدی‌تر مواجه خواهد شد که “کنترل آن دشوار خواهد بود.”
یاماموتو که امروز چهارشنبه در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان در نیویورک صحبت میکرد، گفت اوضاع امنیتی در افغانستان روبه وخامت است و این مساله موجب شده تنش‌های سیاسی داخلی در این کشور بیشتر برملا شود.
نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفت که جرقه تازه‌ ترین بحران سیاسی و امنیتی در افغانستان انفجار مرگبار ۱۰ جوزا در کابل بود که اعتراضات گسترده را در این شهر در پی داشت.
در دو هفته اخیر کابل پایتخت افغانستان شاهد چندین رویداد مرگبار، راهپیمایی‌ها و تنش‌های سیاسی بوده است که منجر به کشته شدن حدود ۱۷۰ نفر و درگیری میان معترضان و پلیس شد.
یاماموتو گفته که اختلافات سیاسی اخیر در افغانستان به صورت فزاینده رنگ قومی به خود گرفته که به گفته او این موضوع به ویژه با توجه به تلاش گروه موسوم به دولت اسلامی “داعش” برای تحریک اختلافات فرقه‌ای در افغانستان مایه نگرانی است.
او افزود که بدون تلاش‌های جدی دولت وحدت ملی افغانستان برای گسترش مشارکت سیاسی، افزایش شفافیت و تقویت اعتبار دولت به ویژه در بخش امنیتی، افغانستان با بحران‌های بیشتری در یک فضای “به شدت شکننده” روبرو خواهد شد.
به گفته او رویدادهای بامداد بیستم جون در پی تلاش دولت افغانستان برای برداشتن آخرین خیمه معترضان در کابل که به خشونت گرایید، بیانگر نیاز به احتیاط، آرامش و وحدت در افغانستان است.
نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفته که تنش سیاسی اخیر در کابل در نتیجه تلاش‌های شدید دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد و دیپلمات‌های مقیم کابل فروکش کرد ولی در عین حال هشدار داده که احتمال بروز دوباره تنش‌ها وجود دارد.
یاماموتو گفته که: “نشانه‌هایی دیده میشود که از تابستان گذشته تا به امروز اجماع سیاسی گسترده در افغانستان در حال از بین رفتن است.”
او گفت در ماه‌های گذشته نشانه‌هایی دیده میشود که شمار فزاینده‌ای از گروه‌های سیاسی که بعضی‌ از آنها بخشی از دولت وحدت ملی بودند و همچنین نیروهای سیاسی جوان از دولت انتقاد میکنند و خواهان اصلاحات هستند.
به گفته یاماموتو آنها استدلال میکنند که دولت با گروه‌های سیاسی مشورت نمی‌کند و مشارکت سیاسی را نیز رعایت نمیکند.
یاماموتو گفت که: “از سوی دیگر دولت مدعی است که گروه‌های سیاسی مخالف جلوی اصلاحات اساسی را گرفته‌ اند و با تاکید بر اینکه دولت وحدت ملی کنار برود، موجب تنش سیاسی در جامعه شده‌اند.”
او گفت هردو طرف یکدیگر را به اقدامات ضد منافع ملی متهم میکنند و افزود که “برداشت من این است که همین مسایل موجب ایجاد فضای تنش‌آلود سیاسی کنونی در افغانستان شده است.”
او تاکید کرده که بی‌اعتمادی میان گروه‌های سیاسی و دولت در افغانستان در حال افزایش است و تلاش‌ها برای مشارکت سیاسی و ایجاد اجماع در وضعیت کنونی برای ثبات سیاسی افغانستان حیاتی است.

خواحه میر احمد

فرهنگستان 

۲۳ جون ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*