خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / سرسبزی ۱۸ هزار هکتار زمین بایر در بامیان

سرسبزی ۱۸ هزار هکتار زمین بایر در بامیان

کابل/۱۳ثور/فرهنگستان
مقام‌های محلی در ولایت بامیان  گفته‌اند که وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان طرح سرسبزی پارک ملی بندامیر را با اداره‌ی محلی این ولایت شریک کرده است.
دفتر مطبوعاتی والی بامیان با نشر خبرنامه‌ای گفته است این طرح که صبح امروز (دوشنبه، ۱۳ ثور) از سوی هیأت اعزامی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری ارایه شده، حدود ۱۸ هزار هکتار زمین بایر به زمین قابل بهره‌برداری و مولد تبدیل می‌شود.
در خبرنامه توضیح داده شده است که در هفت‌هزار هکتار زمین نهال مثمر و در هفت‌هزار هکتار دیگر زمین جنگلات زودرس و دیررس چوب صنعتی غرس می‌شود.
به ساس این طرح، تنظیم آبریزه‌ها و حفاظت آب و خاک نیز در ساحه‌ی چهار هزار هکتار زمین از طریق کشت علوفه، بته و درختچه  صورت می‌گیرد.
دفتر مطبوعاتی والی بامیان گفته که مطالعات امکان‌سنجی و سروی توپوگرافی این طرح آغاز شده و قرار است با هزینه‌ی ۳۰.۵ میلیون دالر امریکایی در مدت هشت سال آینده توسط وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در پارک ملی بندامیر تطبیق شود.
در همین حال، سیدانور رحمتی، والی بامیان در هنگام ارایه‌ی این طرح، از آن استقبال کرده و اطمینان داده است که اداره‌ی محلی بامیان با تمام توان در تطبیق این طرح حیاتی تلاش می‌کند.

بندامیر در سال ۱۳۸۸ خورشیدی به‌عنوان پارک ملی اعلام شد. این منطقه نخستین پارک ملی افغانستان است که در یکی از دیدنی‌ترین مناطق کشور با دریاچه‌های فیروزه‌ای که توسط بندهای طبیعی از یکدیگر جدا می‌شود، ایجاد شده است و همه‌ساله هزاران گردشگر از این بند در بامیان دیدن می‌کنند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*