خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / ستایش ازکارنامه‌های استاد زریاب دربلخ

ستایش ازکارنامه‌های استاد زریاب دربلخ

کابل/۵جدی/فرهنگستان
مراسم یادبود از استاد ره‌نورد زریاب، داستان‌نویس پرآوازه و از پرکارترین چهره‌های ادبیات فارسی
افغانستان و ستایش از کارنامه‌های او روز (پنج‌شنبه،۴جدی) در مزارشریف برگزار شد.

این مراسم زیر نام «داستان پردازی که افسانه شد» از سوی عطامحمد نور، رییس اجراییه جمعیت اسلامی افغانستان برگزار شد و در آن شاعران و نویسنده‌گان کشور شرکت کرده بودند.

عطامحمد نورگفت: «آماده‌ام که هزینه و زمینۀ تمامی آثار چاپ ناشدۀ استاد زریاب را در هماهنگی با خوانواده گرامی‌اش بدوش بگیرم و در کنار آن، آرام‌گاه استاد زریاب گرامی را آنطوری‌که شایسته و بایستۀ آن برادر عزیزم است اعمار نمایم.»

محمدفرهاد عظیمی، والی بلخ وعده کرد که یکی از مرکزهای آموزشی ولایت بلخ را به نام استاد ره‌نورد زریاب نام‌گذاری می‌کند.
سخنرانان دیگر این همایش تأکید کردند که استاد زریاب ده‌ها اثر ادبی آفریده‌است و پرکارترین نویسنده از نظر شماری اثرهای تولید شده در دهه‌های اخیر شناخته شده‌است هر چند که ارزش کار او ناشناخته مانده‌است.

سیدحسین فاضل سانچارکی، معین پیشین وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید: «متأسفانه کار استاد زریاب ناشناخته ماند و خیلی‌ها با دید متعصبانه و تنگ‌نظرانه تلاش کردند که کار اورا خطا جلوه بدهند.»

در این همایش شخصیت های بسیاری سخنرانی کردند و شعر سرودند- از آقایان فرهاد عظیمی والی بلخ تا فاضل سانچارکی، توحیدی، وفاسمندر، آریافر،  آرینفر و اقبال صافی. همه زوایایی از شخصیت استاد زریاب را کاویدند.

ره‌نورد زریاب، بیشتر از صد داستان کوتاه و چندین رمان نوشته‌است که شماری از این داستان‌ها از جمله مرد کوهستان، آوازی از میان قرن‌ها چاپ شده‌است.

‌نورد زریاب در سال ۱۳۲۳ در کابل به دنیا آمده بود. او دوره لیسانسش را در رشتۀ ژورنالیزم دانشگاه کابل خوانده بود و مدرک کارشناسی ارشد را در همین رشته از دانشگاه ویلز جنوبی از بریتانیا به دست آورده بود جامعه فرهنگی ایران و تاجیکستان نیز با آثار زریاب آشنایی دارند.
زریاب به تاریخ ۲۱ قوس سال ۱۳۹۹ ه.ش در سن هفتاد وشش سالگی در کابل درگذشت یک رمان او به نام «زن بدخشانی» ناتمام ماند و به همین‌گونه شاید داستان‌های بسیاری دیگری که از او ناگفته ماند.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*