خانه / خبرها / سازمان ملل خواهان توقف جنگ در روزهای عید’قربان’ شد

سازمان ملل خواهان توقف جنگ در روزهای عید’قربان’ شد

سازمان ملل خواهان توقف جنگ در روزهای عید’قربان’ شد

کابل/۲اسد/فرهنگستان
سازمان ملل متحد )یوناما( در افغانستان، با اشاره به افزایش سطح خشونت‌ها، از دولت افغانستان و گروه طالبان، خواسته است تا در روزهای عید، آتش‌بس برقرار کرده و هر چه زودتر، گفت‌وگوهای مستقیم را آغاز کنند.
یوناما، امروز (پنج‌شنبه،۲ اسد)، در برگه‌ی تویترش، به نقل از دیبرا لاینز، نماینده‌ی ویژه‌ی سرمنشی ملل متحد برای افغانستان نوشته‌است:« برای افغانستان حالا وقت آن است که هر دو طرف سطح خشونت‌ها را کاهش دهند و شمار زندانیانی را که الزامی اند، آزاد، در عیدِ هفته‌ی بعدی جنگ را متوقف و سپس به‌صورت فوری گفت‌وگوها را آغاز کنند.»
این نهاد، افزوده است، در شرایطی که افغان‌ها باید در مورد صلح صحبت کنند، ادامه‌ی خشونت‌ها از غیرنظامیان قربانی می‌گیرد.
یوناما، تأکید کرده است که اجرای حملات نظامی در مناطق غیرنظامی، پیامدهای ناگواری به دنبال دارد و به غیرنظامیان، آسیب می‌زند.
یوناما درحالی خواستار توقف جنگ در جریان هفته‌ی عید قربان توسط دولت افغانستان و گروه طالبان شده که اخیرا درگیری میان دو طرف در بخش‌هایی از کشور افزایش یافته است.
روز گذشته (چهارشنبه، ۱ اسد)، در نتیجه‌ی حمله‌ی هوایی در ولایت هرات، شش فرمانده‌ی هراس‌افگنان طالب همراه با شماری از جنگ‌جویان این گروه، کشته شدند.
دفتر مطبوعاتی والی هرات، گفته است که این حمله، زمانی انجام شد که عبدالله اکبری، مولوی حیدر، ملا رحمت الله، ذبیح‌الله اکبری، ملا محمد، مشهور به ادریس، و ملاعبدالحق، مشهور به اسامه، از فرمانده‌هان گروه طالبان، با شماری از جنگ‌جویان این گروه در منطقه‌ی خم زیارت ولسوالی گذره گردهم آمده بودند و قصد برنامه‌ریزی روی حمله بر تأسیسات دولتی را داشتند.
از سویی هم، باشندگان محل، ادعا کرده‌اند که در نتیجه‌ی حمله‌ی هوایی بر یک مراسم عروسی، ۸ غیرنظامی کشته شده اند و حدود ۲۰ نفر دیگر زخم برداشتند. به گفته‌ی باشندگان محل، در میان قربانیان این رویداد، زنان و کودکان نیز شامل اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*