خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / سازمان ملل: تا برگشت دختران به مکاتب فعالیت خود را متوقف نمی‌کنیم

سازمان ملل: تا برگشت دختران به مکاتب فعالیت خود را متوقف نمی‌کنیم

کابل/۱عقرب/فرهنگستان
دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که این سازمان تا برگشت دختران به مکاتب و زنان شاغل به کارشان، فعالیت خود در افغانستان را متوقف نمی‌کند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل امروز (شنبه، ۱ عقرب)  گفت که سازمان ملل متحد برای ترویج و دفاع از حقوق زنان و دختران در افغانستان به کار خود در این کشور ادامه می‌دهد.
دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرده که باید تمامی زنان در این کشور اجازه‌ی مشارکت در زندگی عمومی را پیدا کنند.
طالبان با تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های شدید بر زنان در بخش‌های مختلف وضع کرده‌اند. این گروه تاکنون به دختران بالاتر از صنف هفتم اجازه‌ی رفتن به مکتب را نداده است. همچنین بیشتر زنان شاغل نیز از رفتن به محل کار‌شان توسط این گروه منع شده‌اند.
اعمال محدودیت این گروه بر زنان از همان اول با اعتراضات گسترده‌ی زنان مواجه شد. اما این گروه هر نوع تظاهرات را ممنوع اعلام کرد.
به‌دنبال آن، زنان اعتراضات‌شان را از خیابان به خانه‌ها و مکاتب کشاندند. چهارشنبه‌ی گذشته شماری از آموزگاران رن در کابل در بیانیه‌های اعتراضی، خواستار بازگشایی مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف هفتم و پرداخت معاشات آموزگاران شده بودند.
آنان با شعار «آموزش و پرورش را سیاسی و ایدئولوژیک نکنند» صدا بلند کردند و گفته‌اند که زنان توسط طالبان نادیده گرفته‌شده‌است.
وحیده امیری که این اعتراض را مدیریت می‌کرد، گفت که زنان توسط طالبان نادیده گرفته شده است و باید به آنان اجازه‌ی کار و آموزش داده شود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*