خانه / خانواده / جوانان / ساخت فلم از زندگی یک طراح جوان افغانستان

ساخت فلم از زندگی یک طراح جوان افغانستان

کابل/۲۴جدی/فرهنگستان
شرکت تولیدکنندهٔ محتوای برتر آمریکا (نتفلیکس) از زندگی سمیع نوری جوان افغان که خیاطی را در کودکی در دوران مهاجرتش در ایران آموخت و توانسته که مارک خود را در پاریس تاسیس کند، فلم ساخته و قرار است به زودی منتشر کند.
به گزارش شبکه رادیویی فرانس بولو، این جوان اهل افغانستان در ۱۴ سالگی به فرانسه پناهنده شد و پس از آن پولیس او را به خانه‌ای برای نگهداری از کودکان سپرد.
اکنون از سمیع نوری به عنوان «شهزاده کوچک خیاط افغانستان» نام می‌برند،‌ او پس از یادگیری زبان فرانسه در سال ۲۰۱۳ وارد مکتب فنی حرفه‌ای فرانسوا کلوئه شد. سمیع پس از یک دوره هفته‌ای نزد یکی از استادانش به نام جان گالیانو طراح  بریتانیایی مهارت خیاطی خود را آشکار کرد.
طراح جوان در سال ۲۰۱۴ به موسسه آموزش عالی طراحی لباس پاریس راه پیدا کرد و یک قرارداد کارآموزی حرفه‌ای دو ساله را با ژان پل گوتیه، طراح سرشناس فرانسوی امضا کرد.
سمیع نوری در سال ۲۰۱۷ توانست همزمان تابعیت فرانسوی خود را کسب کرده و مارک لباس خود را نیز در پاریس تاسیس کند.
چند سال، پس از راه‌اندازی برند خود، مجموعه‌ای از طراحی‌های خود را در هفته مد پاریس ۲۰۲۲ ارائه کرد.

از آوارگی تا طراح لباس
اگر سمیع این چنین به کارش دل بسته است برای آن است که مانند بسیاری‌های دیگر در کشورش، نتایج رقت‌بار سرکوب و راه‌های تبعید را دیده است.
سمیع که در افغانستان تولد شده، در پنج سالگی با خانواده‌اش از دست طالبان فرار می‌کند و به ایران پناهنده می‌شود. او سپس به ترکیه می‌رود و در چهارده سالگی، نزدیکانش را می‌گذارد و به تنهایی به فرانسه می‌رود، جایی که قاچاقبر، بدون یک کلمه، او را در برابر ایستگاه راه آهن شهر «تور» رها می‌کند.
سفر دور و دراز سمیع نوری به فرانسه انعکاس وسیعی در رسانه‌ها داشت؛ رسانه‌هایی که مجذوب عزم متین نوجوانی شده بودند که در هشت سالگی خیاطی را نزد پدرش آموخته بود و اکنون در پاریس، وارد دنیای مود می‌شد.
او ترجیح می‌دهد به جای این که در نقش یک پناهجوی موفق شده ظاهر شود، کار و جدیت او که حتی ستایش همکارانش را نیز برانگیخته، بی‌جهت نیست که مارک ژاکوبس، طراح امریکایی به او پیشنهاد کار در نیویارک را داده است یا دو مارک معروف فرانسوی «سن جیمز» و «شارل جوردان» پیشتر با او کار کرده‌اند.
با این حال، گذشته سمیع نوری هنوز هم بخشی از موفقیت‌های او به شمار می‌رود، از جمله سیم‌های خاردار که حالا نشانه‌ای از کار او هستند و در تمامی کلکسیون‌های او دیده می‌شوند. یا وقتی در نمایش لباس ورسای، گروه دوگانه «مادام موسیو» که از فرانسه در مسابقات آوازخوانی یوروویزیون ٢٠١٨ نمایندگی می‌کرد، آهنگ Mercy را خطاب به کودکان پناهجو اجرا می‌کنند، گویا گوشه چشمی است به آنانی که مانند سمیع نوری، آوارگی را تجربه کرده‌اند.
او در پایان می‌گوید: “شما می‌توانید با کار کردن بسیار پیش بروید.”
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*