خانه / خانواده / زنان / زنان معترض در بلخ؛ هیچ توسعه پایدار بدون زنان ممکن نیست

زنان معترض در بلخ؛ هیچ توسعه پایدار بدون زنان ممکن نیست

کابل/۱۵سنبله/فرهنگستان
شماری از زنان در ولایت بلخ طی یک گردهمایی گفته‌اند که هیچ توسعه پایداری بدون زنان ممکن نیست دولت آینده باید حقوق زنان در زمینههای تحصیل، کار، مشارکت سیاسی و آزادی بیان را به رسمیت بشناسند.
زنان معترض در ولایت بلخ با راه‌اندازی یک تجمع، در قطع‌نامه‌ای روز دوشنبه، پانزدهم سنبله، گفته‌اند که نگران حقوق ابتدایی‌شان به حیث انسان هستند و دولت آینده باید تعریف واضح از آن‌چه که زنان در چارچوب شریعت اسلامی می‌خوانند، ارایه کنند.
آنان افزوده‌اند: «پس از سقوط دولت قبلی، آن‌چه بیش از پیش ذهن هر زن افغانستان را آشفته کرده است، نگرانی از دست رفتن حقوق اولیه آن‌ها به‌ مثابه انسان است.»
نیلوفر شریفی، یکی از معترضان در بلخ به روزنامه ۸صبح گفته است: «ما از حکومت جدید می‌خواهیم، زنان را به حاشیه نکشاند، مساوی به مردان سهم بدهد. آموزش، تحصیل و کار کردن حق مسلم زنان است.»
معترضان می‌خواهند که حق تعلیم، تحصیل و آزادی‌شان در انتخاب رشته‌ها از جانب حکومت آینده رعایت شود.
این معترضان هم‌چنان تأکید کرده‌اند که در حکومت آینده باید حق آزادی آنان در کار، حق مشارکت سیاسی تا سطح رهبری، حق آزادی بیان و اجرای وظیفه از سوی زنان در نهادهای قضایی، محفوظ باشد.
این معترضان افزوده‌اند که تمام میثاق‌های بین‌المللی، به‌ویژه میثاق بین‌المللی رفع خشونت علیه زنان، میثاق مدنی – سیاسی، اعلامیه جهانی حقوق بشر و منشور سازمان ملل متحد که قبلاً افغانستان به آن پیوسته است، از سوی دولت آینده رعایت شود.
آنان می‌گویند که حقوق و ارزش‌های مندرج در قطع‌نامه آنان و همه دستاوردهای ارزشمند دو دهه اخیر زنان در این راستا، رعایت شود.
معترضان تاکید بر آن دارند که تجمعات اعتراضی زنان در پیوند به رعایت حقوق‌شان نباید از سوی افراد وابسته به طالبان به خشونت کشیده شود.
هم‌چنان گزارش شده است که طالبان برخی از خبرنگاران را که برای پوشش این تظاهرات آمده بودند، لت‌وکوب کرده‌اند.
زنان پیش از این در شهرهای هرات و کابل نیز دست به اعتراض زده بودند که در کابل با خشونت طالبان مواجه شدند. یکی از زنان معترض در کابل از سوی طالبان از ناحیه‌ی سر زخمی شد.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*