خانه / خبرها / روند صلح در افغانستان ؛ اسلام‌آباد برای تحقق آرزو مردم کنار افغانستان می‌ایستد

روند صلح در افغانستان ؛ اسلام‌آباد برای تحقق آرزو مردم کنار افغانستان می‌ایستد

روند صلح در افغانستان ؛ اسلام‌آباد برای تحقق آرزو مردم کنار افغانستان می‌ایستد

کابل/۸میزان/ فرهنگستان
شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان به عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان گفته‌است که کاهش خشونت‌ها، می‌تواند منجر به آتش‌بس دایمی شود و به همین دلیل، یک نیاز حیاتی برای روند صلح افغانستان است.

آقای قریشی که روز (سه‌شنبه، ۸ میزان)، در انستیتوت مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد خطاب به عبدالله عبدالله گفت که تنها راه حل بحران افغانستان، استفاده از فرصت پیش‌آمده است.

او افزود: «جنگ افغانستان، راه حل نظامی ندارد، راه حل اصلی، مذاکره است. فرصت پیش‌آمده، مهم است و باید از آن، استفاده شود. امروز کاهش خشونت‌ها، می‌تواند منجر به آتش‌بس شود و به همین دلیل، یک نیاز و ضرورت برای صلح افغانستان است.»

به گفته‌ی آقای قریشی، در حال حاضر، اکثر مردم افغانستان صلح می‌خواهند؛ اما همواره افرادی استند که دست به تخریب این روند می‌زنند و به همین دلیل، تمام طرف‌ها باید از توطیه‌های «مخربین»، آگاه باشند.

او گفت: «بسیاری‌ها از جنگ افغانستان سود می‌برند و شاید منافعی در جنگ داشته باشند، اما اکثریت مطلق، صلح می‌خواهد. باور دارم که تنها افغان‌ها می‌توانند آینده‌ی کشورشان را رقم بزنند. صلح پایدار تنها از داخل افغانستان به وجود می‌آید؛ نه از بیرون. افغان‌ها باید خودشان پیش بروند تا از چالش‌ها عبور کنند. تمام طرف‌ها، باید در کنار هم، برای افغانستان صلح‌آمیز، کار کنند.»

وزیر خارجه‌ی پاکستان، تأکید کرد که برقراری صلح در افغانستان، به نفع تمام کشورهای منطقه است و سبب خواهد شد که سرمایه‌گذاری‌ها در تمام کشورها، افزایش یابد.

او، تأکید کرد که پاکستان، از روند صلح افغانستان پشتیبانی می‌کند و هم‌چنان، برای بهبود روابط میان دو کشور، تلاش‌های زیادی خواهد کرد.

به گفته‌ی او، برای رسیدن به صلح، مسیر طولانی و دشواری را باید پیمود و به همین دلیل، پاکستان در کنار افغانستان، می‌ایستد تا «آرزوی مردم» تحقق یابد.

آقای قریشی، در بخش دیگری از سخنان خود، گفت که دولت پاکستان، از مداخله در امور داخلی افغانستان هیچ سودی نمی‌برد و به تمامیت ارضی و استقلال این کشور، احترام دارد.

با این حال عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز گفت این کشور چشم به راه گام‌های عملی مشترک با پاکستان در راستای صلح است.

آقای عبدالله نیز که برای یک سفر سه روزه، دیروز وارد اسلام‌آباد شد، در سخنرانی‌اش در انستیتیوی مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد گفت پاکستان در زمینه‌سازی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نقش عمده‌ای را بازی کرده است.

روابط افغانستان و پاکستان در دو دهه گذشته به دلیل اتهامات متقابل حمایت از گروه‌های مخالف یکدیگر معمولا سرد بوده است. کابل پیوسته اسلام آباد را متهم کرده که با حمایت متداوم از گروه طالبان تلاش داشته دولت “دست‌نشانده خود را برای تامین منافع استراتژیکش” در افغانستان به وجود آورد.

در مقابل اسلام آباد با رد این ادعاها، افغانستان را متهم به پناه دادن به اعضای گروه طالبان پاکستانی کرده و بارها از “نفوذ بیش از حد هند در افغانستان” انتقاد کرده است.

این در حالی است که با گذشت بیش از دو هفته از آغاز گفت‌وگوهای میان‌افغانی، دو طرف، هنوز موفق نشده اند تا روی طرزالعمل گفت‌وگوها، به توافق برسند. هم‌چنان، گروه طالبان، با آغاز گفت‌وگوها، سطح خشونت‌ها را افزایش داده و با وجود درخواست‌های پی‌هم کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، با برقراری آتش‌بس و یا کاهش خشونت، موافق نکرده است.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*