خانه / خبرها / روسیه و هند خواستار ایجاد دولت فراگیر در افغانستان شدند

روسیه و هند خواستار ایجاد دولت فراگیر در افغانستان شدند

رهبران هند و روسیه تاکید کردند که از افغانستان امن، در صلح، و با‌ثبات حمایت می‌کنند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز دوشنبه ۱۵ آذر، در هند دیدار کردند و بر ضرورت ایجاد دولت فراگیر واقعی در افغانستان تاکید کردند.

در بیانیه مشترکی که در پی دیدار رهبران روسیه و هند منتشر شد، آمده است پوتین و مودی در مورد وضعیت جاری افغانستان تحت حاکمیت طالبان گفت‌وگو و تاکید کردند که در حال حاضر، اولویت‌های مهم افغانستان ایجاد دولت فراگیر واقعی، مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر، ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری، رعایت حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها در این کشور است و باید به آن‌ها توجه شود.

پوتین و مودی در کنار تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، احترام به حاکمیت، وحدت، تمامیت ارضی و جلوگیری از مداخله در امور داخلی این کشور را مهم خواندند و تاکید کردند که روسیه و هند خواهان افغانستانی امن، در صلح و با‌ثبات‌اند و از آن حمایت می‌کنند.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت تحولات افغانستان برای روسیه و هند مایه نگرانی جدی است و نخست‌وزیر هند تاکید کرد که دو کشور در مورد مسائل افغانستان با یکدیگر در تماس‌اند و نمی‌خواهند افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده تبدیل شود.

آنان همچنین از نهایی شدن نقشه راه تعامل هند و روسیه در مورد افغانستان که به باورها آن‌ها نماد همگرایی دیدگاه‌ها و منافع دو طرف است، استقبال کردند.

دیدار پوتین و مودی و تاکید آن‌ها روی تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و مبارزه مشترک با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده در حالی است که روسیه در بیست سال گذشته، به حمایت از طالبان و بازگشت این گروه به قدرت متهم بوده است. اما هند برخلاف روسیه، حامی دولت پیشین افغانستان و مخالف سرسخت طالبان بود.

 اکنون، رهبران هر دو کشور از وضعیت پیش‌آمده در افغانستان نگران‌اند. آنان ضمن اینکه خواستار تشکیل دولت فراگیر شده‌اند، تاکید دارند که افغانستان هرچه زودتر باید از وضعیت نابسامان فعلی خارج شود تا نگرانی‌ها از ادامه بی‌ثباتی در این کشور رفع شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*