خانه / خبرها / روسیه ، چین و ایران ؛ رقبای ناتو

روسیه ، چین و ایران ؛ رقبای ناتو

وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در نشست سازمان آتلانتیک شمالی، روسیه، چین و ایران را رقبای ناتو معرفی کرد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا امروز پنجشنبه با شرکت در نشستی در واشنگتن اعلام کرد ائتلاف ناتو باید خود را برای مقابله با تهدیداتی مانند اقدامات تهاجمی فزاینده روسیه، رقابت استراتژیک چین و مهاجرت لجام گسیخته و کنترل نشده آماده کند. 
به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس از واشنگتن، پمپئو طی سخنانی به مناسبت گشایش نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن با بیان این مطلب اعلام کرد: ما باید ائتلاف خود را برای مقابله با تهدیدات نوظهور … چه این تهدید اقدامات تهاجمی روسیه باشد، چه مهاجرت لجام گسیخته و کنترل نشده ، چه حملات سایبری ، تهدیدات امنیت انرژی ، رقابت های استراتژیک چین از جمله در بخش فناوری و اینترنت نسل پنجم و چه بسیاری مسائل دیگر کاملا آماده کنیم.
گفتنی است وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو برای گرامیداشت هفتادمین سالگرد تشکیل این ائتلاف در بحبوحه اختلافات میان اعضا بر سر مسائل تجاری و امنیتی در واشنگتن گرد هم آمده اند. 

پمپئو با اشاره به لزوم حفظ وحدت و همبستگی برای مقابله با چالشهای ناشی از قدرتهای بزرگ اعم از روسیه، چین و ایران گفت: ائتلاف ناتو برای حرکت به سمت جلو در موقعیت خوبی قرار دارد. 


با این حال به اعتقاد تحلیلگران، تعمیق اختلافات با ترکیه بر سر تصمیم انقره به خرید سیستم دفاع ضد هوایی روسیه و نیز تقاضای آمریکا از متحدان به ویژه آلمان برای افزایش هزینه های دفاعی خود بر این مذاکرات سایه افکنده است. 
پمپئو گفت همه کشورهای عضو ناتو وظیفه دارند به شهروندان خود، ضرورت افزایش هزینه ها و بودجه دفاعی را توضیح دهند. 
وی در عین حال طرح استدلال های خسته کننده درباره مخالفت افکار عمومی با چنین هزینه هایی را مردود دانست.

میر احمد ” خواجه”

فرهنگستان

۰۵٫۰۴٫۲۰۱۹

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*