خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / روز جهانی سینما؛ تنها یک سینما دولتی در کابل فعال است

روز جهانی سینما؛ تنها یک سینما دولتی در کابل فعال است

کابل/۹جدی/فرهنگستان
کابل پایتخت افغانستان مکانی‌که ۹۰ سال از ایجاد نخستین سینما درآن می‌شود هم اکنون تنها یک سینمای دولتی و سه سینمای خصوصی در کابل فعالیت می‌کند.
بربنیاد اطلاعات سینماگران تا ۳۰ سال پیش افغانستان چهل و پنج سینما داشت که بیست و سه سینمای آن در کابل فعال بودند.
نخستین سینمای دولتی کشور سینما بهزاد بود که برای نخستین بار زنان در همین سینما فلم تماشا کردند اما اکنون یک مخروبه است.
نزدیک به نود سال پیش با ساخت سینما بهزاد در باغ قاضی در شهر کهنه کابل، کابل نشینان با رفتن به سینما و تماشای فلم آشنا شدند.
در جریان نیم قرن چهل و پنج تالار سینما در بخش بخش کشور فعال شدند اما اکنون از میان ۲۳ سینما در کابل تنها یک سینمای دولتی و سه سینمای خصوصی فعال اند که سینما پارک نیز چهل و هشت روز پیش به دستور امرالله صالح معاون نخست رییس جمهور از سوی شهرداری کابل ویران شد.
سینمای افغانستان در طول تاریخ گواه مخالفت‌های بوده و نوساناتی در خود داشته که در سدهٔ بیستم نوسانات زیاد شد و دهه‌های ۴۰ تا ۶۰ خورشیدی اوج گرفت. پس از سقوط طالبان و آزاد شدن رسانه‌ها در افغانستان، سینمای افغانستان دوباره آغاز به کار کرد. و اکنون آریانا تنها سینمای فعال دولتی درکابل است.
تالار این سینما گنجایش شش صد تماشاگر را در یک زمان دارد اما شمار تماشاگران این سینما در هفته کمتر از دوصد تماشاگر است.
رحمت الله عزتی، کارمند سینما آریانا، می‌گوید که سینما در کابل تماشاچی ندارد گرچه سینما فرهنگ یک مملکت است اما علاقه مند به سینما درکل کم است.
داستان فلم سازی در کشور نیز به یک صد سال پیش بر می گردد. هرچند که نخستین نهاد دولتی فلم سازی یا  افغان فلم در سال ۱۳۴۷ هجری خورشید ساخته شد و در دهه شصت سینمای کشور شگوفا گردید اما در جریان شش سال حکومت طالبان در نیمه دوم دهه هفتاد سینما رفتن و فعالیت های سینمایی منع شد.

درحال حاضر مدیریت سینماهای کابل به دست شهرداری است و از یک سال و هشت ماه به این سو ریاست افغان فلم نیز به دوش صحرا کریمی است و برای نخستین بار جشنواره دولتی فلم درکشور نیز نزدیک به یک ماه پیش در افغانستان برگزار شد.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*