خانه / فرهنگ و هنر / ادبیات / روزنامه‌های افغانستان تشکیل انجمن دادند

روزنامه‌های افغانستان تشکیل انجمن دادند

انجمن روزنامه‌های افغانستان با حضور نه روزنامه و یک هفته‌نامه اعلام موجودیت کرد. 

مسوولان در رسانه‌های چاپی می‌گویند که هدف از ایجاد این انجمن، تقویت آزادی بیان، حمایت و دفاع از حقوق روزنامه‌ها و تأمین حق دسترسی به اطلاعات است.

مسوولان معتقدند که با ایجاد این انجمن تلاش می‌شود تا در کنار حفاظت از آزادی بیان، خبرنگاری حرفه‌ای نیز در کشور رشد کند. نهادهای حامی رسانه‌ها نیز ایجاد این انجمن را تاثیرگذار می‌خوانند و از حکومت می‌خواهند که از رسانه‌ها، به ویژه رسانه‌های چاپی حمایت کند.

به گفته مسوولان در این نهادها، انجمن روزنامه‌های افغانستان می‌تواند در راستای مبارزه با فساد، حکومت‌داری خوب و تقویت نظام جمهوریت موثر واقع شود.

برخی از رسانه‌های چاپی روز چهارشنبه، دهم جدی در کابل «انجمن روزنامه‌های افغانستان» را ایجاد کردند. این روزنامه‌ها شامل روزنامه ۸صبح، اطلاعات روز، آرمان‌ملی، صبح کابل، افغانستان‌ما، راه مدنیت، ماندگار، اقتصاد و توسعه، اوت‌لوگ و هفته‌نامه نیم‌رخ است.

میرحیدر مطهر، رییس این انجمن هدف از ایجاد آن را حل چالش‌های فرا راه روزنامه‌ها و بهبود فعالیت‌ رسانه‌های چاپی عنوان کرد. ‌او به قانون‌شکنی وزارت مالیه به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت، به‌رغم این‌که رسانه‌های چاپی از پرداخت مالیه معاف‌اند، اما وزارت مالیه برخلاف قانون از رسانه‌های چاپی هنوز مالیه می‌گیرد. به گفته آقای مطهر، روزنامه‌ها با وجود این چالش ترجیح داده‌اند که برای جلوگیری از سکته‌گی در کارشان، مالیه پرداخت ‌کنند. رییس انجمن روزنامه‌های افغانستان گفت که هم‌زمان با آغاز کار انجمن، تلاش می‌شود که این مشکل حل شود و رسانه‌های چاپی از پرداخت مالیه معاف شوند. میرحیدر مطهر از سایر رسانه‌های چاپی نیز خواست که به جمع اعضای این انجمن بپیوندند.

مجیب مهرداد، مدیرمسوول روزنامه ۸صبح نیز ایجاد انجمن روزنامه‌های افغانستان را موثر خواند و گفت، از آن‌جایی‌که روزنامه‌ها در کشور با مشکلات گوناگون روبه‌رو اند، ایجاد این انجمن از نیازهای اساسی به شمار می‌رفت. او گفت که این انجمن در کنار دیگر تشکیلات، تلاش می‌کند تا در راستای تقویت آزادی بیان گام بردارد و مشکلات روزنامه‌ها و خبرنگاران را حل کند.

هم‌چنان مدیر مسوول روزنامه ۸صبح افزود، روزنامه‌ها با نشر گزارش‌ها برخی از مواقع زیر فشار قرار می‌گیرند و انجمن روزنامه‌های افغانستان تلاش می‌کند که تهدیدهای فرا راه رسانه‌های چاپی را برطرف کند. آقای مهرداد به آزادی بیان اشاره کرد و آن را مهم‌ترین دست‌آورد حکومت در دو دهه‌ای پسین نامید. به باور او، شماری از فعالان رسانه‌ای با دادن خون‌شان از این ارزش حفاظت کرده‌اند و اکنون این انجمن تلاش می‌کند که آن را تقویت کند.

مجیب مهرداد، مدیرمسوول روزنامه ۸صبح

ذکی دریابی، مدیر مسوول روزنامه اطلاعات روز در برنامه گشایش این انجمن گفت که مهم‌ترین دست‌آورد مردم افغانستان، رسانه‌ها ‌اند و از این دست‌آوردها نباید عقب نشینی شود. او اعلام موجودیت این انجمن را یک روزنه‌ امید دانست و گفت که این صدا خاموش‌شدنی نیست. آقای دریابی هدف از ایجاد این انجمن را حمایت از آزادی بیان، رشد حرفه خبرنگاری و ایستاده‌گی در مقابل هر نوع فشاری بیرونی عنوان کرد. مدیر مسوول روزنامه اطلاعات روز گفت: «در کنار حفاظت از آزادی بیان و حل چالش‌های حقوقی، تلاش بر این است که روزنامه‌‌نگاری حرفه‌ای و جدید را بیش از امروز با حمایت یک‌دیگر توسعه و آموزش دهیم.»

ذکی دریابی، مدیرمسوول و صاحب امتیاز روزنامه اطلاعات روز

نهادهای حامی رسانه‌ها نیز از ایجاد انجمن روزنامه‌های افغانستان استقبال کردند. صدیق‌الله توحیدی، مسوول دادخواهی کمیته مصوونیت خبرنگاران در نشست گشایش این انجمن گفت که در وضعیت کنونی به ایجاد یک چنین انجمنی نیاز جدی وجود داشت. او افزود: «برای دفاع از حق صنفی نیاز به ایجاد چنین انجمن‌ها است. بدون داشتن انجمن‌ها و اتحادیه‌ها نمی‌توان از حقوق اساسی دفاع کرد.» آقای توحیدی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد این انجمن، کار روزنامه‌نگاری بهبود پیدا کند و فعالیت‌ رسانه‌های چاپی بیش‌تر شود. او از دیگر روزنامه‌ها خواست که عضویت این انجمن را به دست آورند و ابراز امیدواری کرد که حکومت نیز از روزنامه‌های کشور حمایت و پشتیبانی کند.

صدیق‌الله توحیدی، مسوول دادخواهی کمیته مصوونیت خبرنگاران

عین‌الدین بهادری، رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات در سهم خود ایجاد این انجمن را در شرایط کنونی «گام ارزنده» دانست. او گفت، در چنین شرایطی که خبرنگاران و رسانه‌ها زیر تهدید اند، همبسته‌گی رسانه‌ها بسیار حساس است و می‌تواند نقش مهم را در راستای کاهش تهدیدها ایفا کند. هم‌چنان وی تصریح کرد که کمیسیون دسترسی به اطلاعات همواره از نبود نهادهای تخصصی در زمینه ترویج فرهنگ دسترسی به اطلاعات رنج‌میبرد و خلای یک چنین انجمنی محسوس بود. آقای بهادری انجمن‌ روزنامه‌های افغانستان را «بازوی کمیسیون دسترسی به اطلاعات» دانست و گفت، این انجمن می‌تواند در زمینه ساختارهای کلان که هزینه‌های هنگفتی در آن به گونه غیرموثر مصرف می‌شود، نقش اساسی بازی کند. به باور او، انجمن روزنامه‌های افغانستان می‌تواند در راستای مبارزه با فساد، حکومت‌داری خوب و تقویت نظام جمهوریت موثر واقع شود.

عین‌الدین بهادری، رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات

انجمن روزنامه‌های افغانستان در حالی اعلام موجودیت کرده است که رسانه‌ها در جریان روزهای اخیر با موجی از تهدیدات امنیتی روبه‌رو اند. در تازه‌ترین یافته‌های گزارش‌گران بدون مرز، افغانستان ناامن‌ترین مکان برای خبرنگاران است و تنها در یک ماه اخیر، دست‌کم پنج خبرنگار جان‌های‌شان را از دست‌داده‌اند.

مراسم گشایش انجمن روزنامه‌های افغانستان
نویسنده : عبدالاحمد حسینی
منبع:هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*