خانه / خبرها / روحانیان برای پایان جنگ در افغانستان آماده میانجی‌گری است

روحانیان برای پایان جنگ در افغانستان آماده میانجی‌گری است

روحانیان برای پایان جنگ در افغانستان آماده میانجی‌گری است

 

کابل/۵عقرب/فرهنگستان
عالمان دین (روحانیان) در افغانستان برای میانجی‌گری بین دولت و طالبان اعلام آمادگی کردند.

صدها نفر از عالمان روز (یکشنبه، ۴ عقرب) در نشستی در کابل به طرفهای جنگ گفتند که هیچ بهانه‌ای برای ادامه جنگ وجود ندارد و صلح را قبول کنند.

یکی از عالمان دین در این نشست گفت: “آرزو می کنم که جنگ را بس کنند. همه مردم ما صدا می زنند که جنگ بس است تا به کی کشتار؟ تا به کی تخریب؟ تا به کی دربدری؟ و تا به کی سرافکندگی؟”

عالمان دین در نشست امروزی جنگ در افغانستان را حرام خوانده و تاکید کردند که برای قبول نکردن صلح و آتش بس هیچ بهانه‌ای باقی نمانده است.

فضل رحیم بصیرت یکی از اشتراک کنندگان گفت: “ما از هر دو طرف می‌خواهیم که جنگ را متوقف کنند. صلح بهترین راه برای ماست. اگر هشتاد سال دیگر هم جنگ کنید، باز هم صلح خواهید کرد. اگر امروز صلح کنید، مردم به فضل خدا نجات خواهند یافت. پس از این که نیروهای خارجی بروند، کشت و خون و این جنگ‌های داخلی هیچ مبنای شرعی نخواهد داشت.”

نشست امروز زیر نام “نشست سراسری علما در حمایت از مذاکرات صلح” افغانستان برگزار شد.

این نشست درست شش هفته پس از آغاز مذاکرات مستقیم دولت و طالبان در دوحه قطر برگزار شده است. نشستی که با گذشت بیش از چهل روز هنوز هم بحث روی طرزالعمل گفت‌وگوها در آن جریان دارد. آخرین نشست گروه تماس دو طرف پنجشنبه گذشته برگزار شد.

حبیب الله حسام از عالمان شناخته شده در جامعه مذهب حنفی می‌گوید آنها حاضرند برای رسیدن به صلح میان دو طرف میانجیگری کنند.

او می‌گوید: “ما با قرآنی که به دست داریم، حاضر هستیم میانجی خوب باشیم. از طرف یک کشور مسلمان و ملت مسلمان تا این نزاع فروکش کند.”

با شروع گفت‌وگوهای صلح برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، موج تازه ای از خشونت‌ها در افغانستان آغاز شد.

محمد سرور عمری، رئیس دبیرخانه شورای علمای افغانستان از هر دو طرف خواست تا در گفته‌های‌شان صادق باشند و برای دستیابی به صلح از خودگذری نشان بدهند.

این اولین بار نیست که علمای افغانستان از طرفین درگیری خواهان ختم جنگ می‌شوند. دو سال پیش یک نشست بزرگ علمان در کابل با یک حمله انتحاری در نزدیکی محل برگزاری همراه شده بود.

این در حالی‌است که عالمان و مفتی‌های جمهوری بنگلادیش در نشستی زیر عنوان «دعوت به‌سوی صلح در افغانستان»، جنگ جاری در افغانستان را حرام و مخالف نصوص شرعی اسلام خوانده‌اند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*