خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / روایت یک مستندساز: طالبان دختران زیبا را می‌ربایند و با آن‌ها به زور نکاح‌ می‌کنند
A Taliban fighter stands guard as people wait to receive food rations distributed by a South Korea humanitarian aid group, in Kabul, Afghanistan, Tuesday, May 10, 2022. (AP Photo/Ebrahim Noroozi)

روایت یک مستندساز: طالبان دختران زیبا را می‌ربایند و با آن‌ها به زور نکاح‌ می‌کنند

کابل/۱۴اسد/فرهنگستان
یک‌ فیلم‌ساز امریکایی مستندی در مورد وضعیت زنان و دختران در افغانستان زیر تسلط طالبان ساخته که در آن روایات مختلف از محدودیت‌های بی‌شمار بالای زنان در افغانستان ارایه کرده است.
رامیتا نوایی، فیلم‌ساز و مستندساز، در مستند جدید خود به نام PBS Frontline وضعیت زنان را از سال ۲۰۲۰ به این‌سو به صورت مخفیانه رصد کرده و در بخشی از گفت‌وگویش با یک رسانه امریکایی روز (پنج‌شنبه، ۱۳اسد) گفته است که طالبان زنان و دختران زیبا را اختطاف می‌کنند و ‌سپس به نکاح‌شان در می‌آورند.
نوایی افزوده است که براساس شواهد، اعضای طالبان وقتی زنی جذاب و زیبا را می‌بینند و دوست دارند با او‌ ازدواج کنند، نخست به خواستگاری می‌روند، اگر جواب رد بشنوند، خانواده را لت‌وکوب، دختر را ربوده و به زور با او نکاح می‌کنند.
او در قسمتی از این گفت‌وگویش گفته است که شمار زیادی از دختران و زنان به اتهام نقض قوانین اخلاقی دستگیر شده و مجبور به ازدواج با یکی از اعضای طالبان می‌شوند.
نوایی همچنان گفته است: «آنچه برای زنان در قلمروی که آن‌ها تصرف می‌کردند، اتفاق می‌افتاد، ترسناک بود. من می‌خواستم یک مستند تقریباً به‌عنوان یک هشدار بسازم. این‌که همه گوش کنید، این چیزی است که اتفاق می‌افتد.»
این مستند در ولایات افغانستان فیلم‌برداری شده است؛ به‌ویژه جاهایی که سرکوب زنان شدیدتر بوده است.
او اما مبارزه زنان در برابر محدودیت طالبان را می‌ستاید و می‌گوید که زن بودن در جامعه مردسالار افغانستان امتیاز محسوب‌ می‌شود.
او‌ در اخیر گفته است که  حقوق زنان در افغانستان آزمونی برای حقوق بشر است؛ آزمونی است برای حکمرانی خوب، در مورد اینکه چگونه جامعه‌ای که امن است، خودش را اداره می‌کند.
گفتنی است که قبلاً نیز موارد این چنینی از بازداشت و‌ ربوده‌شدن دختران به اتهام‌های مختلف گزارش شده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*