خانه / خبرها / رحمت‌الله نبیل : صلح ما «نیابتی و مبهم» است

رحمت‌الله نبیل : صلح ما «نیابتی و مبهم» است

رحمت‌الله نبیل: صلح ما «نیابتی و مبهم» است

کابل/۴اسد/فرهنگستان
رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، پروسه‌ی صلح را «نیابتی و مبهم» خطاب کرده و گفت که عدم دخیل ساختن مردم در این روند، پیامدهای ناگواری به دنبال خواهد داشت.
رییس پیشین امنیت ملی روز(شنبه، ۴اسد)، در یک نشست خبری گفت که مردم افغانستان در روند صلح «دخالت و اشتراک» ندارند و روند صلح تاکنون نیابتی بوده است و دیگران درباره سرنوشت صلح افغانستان تصمیم می‌گیرند.
وی افزود: «ما حق داریم بپرسیم که چرا بالای سرنوشت ما بارها معامله صورت می‌گیرد و قیمت آن را ما می‌پردازیم. چیزی که فعلا جریان دارد، یک پروسه‌ی صلح سیاسی و اقتصادی برای برخی افراد و برخی کشورها است. پروسه‌ی صلح تبدیل به معامله شده و مردم باید با این معامله، هوشیارانه برخورد کنند.»
آقای نبیل، از عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی خواسته است که با شماری از نمایندگان مجلس، به صورت مستقیم و ملابرادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، تماس برقرار کرده و از راه دیگری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را آغاز کنند.
به گفته‌ی او، رهایی زندانیان طالب پیش از کاهش خشونت‌ها و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، هیچ تأثیری روی برقراری صلح در افغانستان ندارد.

رییس پیشین امنیت ملی، با اشاره به این که حکومت افغانستان تا کنون در راستای ایجاد فضای اعتماد ملی ناتوان بوده است، تأکید کرد که برای رفتن به سوی مذاکره با گروه طالبان، در گام نخست، باید میان دولت و ملت، فضای اعتماد ایجاد شود.
از سویی هم اقای نبیل، اختلافات درونی حکومت را عامل دیگری از پیچیده‌گی‌ها بر روند دانسته است.
او می‌گوید: حکومتی که بین محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله به‌نام حکومت وحدت ملی شکل گرفته شده بود، سبب نفاق ملی شد، اما حکومت مشارکت ملی باعث تشتت ملی شده است.
نگرانی‌های این مقام پیشین امنیت ملی در حالی مطرح می‌شود که تلاش‌‌های نفس‌گیر برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی در چند ماه گذشته تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است. در آخرین مورد طالبان برای شروع مذاکرات پس از عید قربان به صورت مشروط اعلام آماده‌گی کرده‌اند. شرط گروه طالبان رهایی ۶۰۰ زندانی این گروه از بند دولت است؛ زندانیانی که دولت می‌گوید به دلیل ارتکاب جرایم جنایی قانون اجازه رهایی آن‌ها را نمی‌دهد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*