خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / راه‌پیمایی زنان در اعتراض به مسدود ماندن مکتب‌های دخترانه در افغانستان

راه‌پیمایی زنان در اعتراض به مسدود ماندن مکتب‌های دخترانه در افغانستان

کابل/۶حمل/فرهنگستان
گروهی از زنان و دختران دانش آموز در کابل از بهر بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران دست به اعتراض زدند.
این زنان و دانش آموزان ام‌روز(شنبه، ۶حمل) با شعار «آموزش حق مسلم ماست» جاده صدارت شهر کابل را پیمودند.
یک تن از آموزگاران می‌گوید که مسدودماندن مکتب‌های دخترانه در کشور، استعدادکُشی است و در کنار سرکوب استعدادها به روحیه دانش‌آموزان دختر آسیب جدی می‌زند.
پلوشه، دانش‌آموز صنف دهم در شهر کابل که در این راه‌پیمایی حضور دارد می‌گوید که مسدودماندن مکتب‌های دخترانه انگیزه‌های سیاسی دارد تا شرعی. او تأکید می‌کند که حکومت سرپرست طالبان می‌خواهد با گروگان‌گیری حق آموزش دختران، به اهداف سیاسی‌اش برسد.
مونسه مبارز، معترض، گفت: «امروز جمع شدیم که این درد مشترک را فریاد بزنیم و نگذاریم که یک نسل از حق تحصیل، حق آموزش و حق تعلیم محروم ساخته شود.»
فاطمه، معترض می گوید: «قرار بود که من ام‌سال صنف یازده شوم، اما متاسفانه با آمدن طالبان مکاتب ما مسدود شد، همین قسم که پسرها حق تحصیل را دارد ما دختران هم داریم.»
هم‌زمان با این برخی از پناهجویان افغانستان در ایرلند و پاکستان نیز در حرکت‌های اعتراضی، خواهان بازگشایی مکتب‌های دخترانه به روی دختران دانش آموزِ بالاتر از صنف ششم شدند. آنان از جامعه جهانی نیز خواست های دارند.
رامین عصمتی، یکی از معترضان گفت: «نباید اولین حق انسانی و اسلامی دختران قربانی بازی سیاسی شود و به گروگان گرفته شود، ما آمدیم اینجا تظاهرات می‌کنیم.»
معترضی دیگر در ایرلند گفت: «از تمام جنبش‌های آزادی توقع داریم که کنار زنان و دختران افغانستان ایستاده شوند و صدای آزادی خواهی مردم افغانستان باشند.»
این اعتراضات پس از آن استند که به روز سوم ماه حمل سال روان تمامی مکتب ها به روی دانش آموزان دختر بازگشایی نشدند و تنها دانش آموزان دختر پایین تر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب ها را یافتند.
گفتنی است که سازمان ملل متحد، ایالات متحده امریکا و وزیران خارجه زن ۱۶ کشور این تصمیم حکومت سرپرست طالبان را نکوهش کرده و خواستار بازگشایی فوری مکتب‌ها شد‌ه‌اند.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*