خانه / خانواده / زنان / راه‌اندازی “عید بازار” از سوی زنان در هرات

راه‌اندازی “عید بازار” از سوی زنان در هرات

کابل/۲۲حمل/فرهنگستان
با آمد آمد عید سعید فطر، شماری از زنان و دختران تجارت‌پیشه در هرات بازار ویژه‌ای را زیر نام “عید بازار” برای فروش ساخته‌های دستی شان راه‌اندازی کرده‌اند.
زنان و دختران تجارت‌پیشه امیدوار استند که مردم با راه‌اندازی این بازار به خرید تولیدات داخلی دل گرم شوند.
بهناز سلجوقی، معاون اتاق تجارت و صنایع زنان حوزه غرب گفت: «محصولاتی که برای عید استفاده می‌شود که همان میوه خشک و لباس می‌باشد، به نمایش گذاشته می‌شود.»
با فعال شدن دو بازار ویژه زنان در شهر هرات در ماه‌های پسین، ده‌ها زن و دختر تجارت‌پیشه در این بازارها دکان باز کرده و به فعالیت‌های تجارتی شان برگشته‌اند.

رویا روفی، دکاندار، به فرهنگستان می‌گوید: «مردم از محصولات ما دیدن بکنند. ببینند که خانم‌ها واقعن پشتکار دارند و خانم‌ها می‌تواند به پای خود بی‌ایستند.»
سارا حسین‌زاده، یکی دیگر از دکانداران، گفت: «نمایشگاه‌ها برای خانم‌ها خیلی خوب است و خیلی سهولت‌ ایجاد می‌کند و برای آشنا شدن با جامعه نیز خیلی خوب است.
غنچه گل کریمی می‌گوید: «قبلن فعالیت‌های من هیچ شده بود و سطح فروشات من خیلی پایین آمده بود ولی من ناامید نشدم. تلاش کردم و توانستم از آن مشکلات نجات بیابم.»
شبیتا امیدوار، بازدیدکننده نمایشگاه گفت: «زمانی‌که چنین شرایطی برای ما و سایر خانم‌ها مساعد می‌شود و از طرف امارت اسلامی برای ما محدودیت خلق نمی‌شود، ما امیدواریم که بتوانیم به آینده‌ها پیش‌رفت بیش‌تری داشته باشیم در عرصه تجارت.»
حضور زنان در نخستین روز این بازار چشم‌گیر بود. شماری از بازدیدکنندگان می‌گویند که فعالیت‌های تجارتی زنان و دختران امیدوارکننده است.
سمیرا احمدی، بازدیدکننده، می‌گوید: «برگزاری همچو نمایشگاه می‌تواند که در قسمت حضور خانم‌ها در جامعه اثرگذار باشد و حضور زنان را در جامعه حفظ بکند.»
“عید بازار” در حالی راه‌اندازی شده است که در شش ماه گذشته دو بازار ویژه زنان در شهر هرات فعال شده‌اند. بربنیاد آمارهای اتاق تجارت و صنایع زنان حوزه غرب، ۴۰۰ زن و دختر به گونه رسمی و بیشتر از یک‌هزار و ۵۰۰ تن شان به گونه غیررسمی در هرات، فعالیت تجارتی دارند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*