خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / دیدبان حقوق بشر خواهان مشارکت کامل زنان در نشست صلح است

دیدبان حقوق بشر خواهان مشارکت کامل زنان در نشست صلح است

کابل/۱۹حمل/فرهنگستان
مسئولان دیدبان جهانی حقوق بشر گفته‌اند در نشست صلح استانبول که قرار است زیر نظر سازمان ملل برگزار شود، زنان باید مشارکت کامل داشته باشند.
هیتر بار، مدیر موقت حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر روز گذشته (چهارشنبه، ۱۸ حمل) گفت: «به عنوان میزبان کنفرانس افغانستان، سازمان ملل باید اطمینان حاصل کند که زنان در مذاکرات اصلی شرکت می‌کنند. مقام‌های سازمان ملل باید روشن کنند که زنان نباید در بحث‌های جانبی مشغول شوند، بلکه در تعیین آینده‌ی افغانستان به نقشی اساسی نیاز دارند.»
به اساس اعلامیه دیدبان جهانی حقوق بشر، هیتر بار از مقام‌های سازمان ملل از جمله آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان خواسته است که باید از نقش فعال زنان در نشست اصلی استانبول به‌گونه‌ی علنی و رسمی تعهد بدهند.
در اعلامیه آمده که قطع‌نامه‌ی ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۲۰۰۰ میلادی تصویب شده؛ مشارکت برابر و شمولیت کامل زنان در تلاش‌هایی که در راستای حفظ و تقویت صلح و امنیت انجام می‌شود، الزامی است.
با این حال، دیدبان جهانی حقوق بشر گفته است که ایالات متحده‌ی امریکا می‌تواند نقش مهمی در شمولیت زنان در نشستی که قرار است در ترکیه برگزار شود، بازی کند.
شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اخیرا از حضور کم‌رنگ زنان در نشست استانبول ابراز نگرانی کرده و آن‌را غیرقابل قبول خوانده است.
خانم اکبر می‌گوید که در نشست اصلی در استانبول ترکیه هیچ نقشی برای کمیسیون مستقل حقوق بشر، جامعه مدنی و قربانیان جنگ تعریف نشده و برگزاری نشست استانبول با این شیوه و تنها با حضور مردان به موفقیت نخواهد انجامید.
او تأکید کرده است: «درنظر گرفتن نشست جانبی برای فعالان حقوق زن و نمایندگان جامعه مدنی به جای اشتراک این نیروها در نشست اصلی، چندان کار خوب نیست.»
گفتنی است که در۱۶ اپریل نشست «سرنوشت‌ساز» در پیوند به صلح افغانستان قرار است در شهر استانبول برگزار شود. در این نشست روی آنیده‌ی سیاسی و انتقال قدرت در افغانستان گفت‌وگو و تصمیم گرفته خواهد شد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*