خانه / خبرها / دیدار پوتین و اردوغان در سوچی

دیدار پوتین و اردوغان در سوچی

اردوغان: برای تعمیق روابط با روسیه به توافق رسیدیم !

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه امشب در شهر تفریحی سوچی، میزبان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه‌ بود.
رهبران دو کشور پس از مذاکره‌ای بیش از دو ساعته، در برابر خبرنگاران حاضر شدند و پس از خواندن بیانیه‌های خود، سالن را ترک کردند.
پوتین در بیانیه خود به برداشته شدن تحریم واردات برخی مواد غذایی از ترکیه اشاره کرد و گفت که تحریم مابقی محصولات ترکیه‌ای هم در آینده برداشته خواهد شد.
تحریم ورود مواد غذایی ترکیه به روسیه، پس از ساقط شدن یک جنگنده روس توسط “F-16” ارتش ترکیه در مرز سوریه وضع شد.
رئیس‌جمهور روسیه به اجرایی شدن توافقات اقتصادی امضاء شده در سفر اخیر اردوغان به مسکو هم اشاره کرد و گفت که یکی از مهمترین این طرح‌ها یعنی احداث نیروگاه اتمی، به زودی آغاز میشود و اولین نیروگاه اتمی ترکیه در سال ۲۰۲۳ تحویل خواهد شد.
پوتین گفت که با اردوغان درباره پیشرفت روند سیاسی برای حل بحران سوریه هم سخن گفته و هر دو رئیس‌جمهور بر سر لزوم نابودی داعش و حفظ تمامیت ارضی سوریه، هم‌نظر بوده‌اند.
ولادیمیر پوتین به سفر اخیر خود به تهران هم اشاره کرد و گفت: ” رئیس‌جمهور ترکیه را از نتایج سفرم به ایران و ملاقات با رهبر این کشور، آگاه کردم.”
پوتین در ادامه به همکاری ایران، روسیه و ترکیه در حل سیاسی بحران سوریه پرداخت و گفت که این تلاش مشترک در حال ثمر دادن است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مشترک خبری با ولادیمیر پوتین، گفت: “این سومین سفر من در سال جاری به روسیه و ششمین دیدار متقابل امسال ماست. برای تعمیق روابط دو کشور با پوتین به توافق رسیدیم”.
رئیس جمهور ترکیه در این کنفرانس خبری به ادامه سخنان گفت:
-خوشحالیم که روابط ترکیه و روسیه به سطح بسیار بالایی رسیده است. البته این کافی نیست. درخصوص لزوم همکاری نزدیکتر و قدرتمندتر دو ملت و کشور در تمام زمینه ها اشتراک نظر داریم. گام‌های مشترکی که قرار است در خصوص صنایع دفاعی برداریم بسیار مهم است.
-از تصمیم جهت ورود محصولاتی مانند بادنجان رومی، انار و بادمجان ترکیه به بازار روسیه استقبال میکنیم. حجم تبادل تجارتی ما به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است.
-برای تحقق تبادل تجارتی ۱۰۰ میلیارد دلاری میان روسیه و ترکیه، رفع موانع از جمله تسهیل در صدور ویزا برای کارآفرینان، بازرگانان ما ضروری است. باید تمام موانع از جمله اخذ روادید برطرف شود. عدم شرط روادید و بازگشت به دوره پیشین بسیار مهم است.
-همزمان با افزایش همکاری سیاسی آنقره با مسکو، روابط اقتصادی ما نیز رو به رشد است. تلاش‌های گسترده جهت رفع موانع روابط اقتصادی ادامه دارد.
-اجرای این پروژه‌ها در زمان معین، بسیار مهم است. با خوشحالی، پایان عملیات احداث خط لوله “جریان ترک” در طرف روسیه را اعلام و پیشرفت این پروژه در ترکیه را نیز دنبال میکنیم.
-فرصت یافتیم تا مسائل منطقه و بین المللی و آخرین تحولات مربوط به ائتلاف سوریه را ارزیابی کنیم. نقش موثری در روند مذاکرات آستانه ایفا کردیم، در این خصوص که وضعیت موجود زمینه را برای تمرکز در مورد راه حل سیاسی برای سوریه فراهم کرده است، توافق داریم.
رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاد کرد که یک سال به عنوان سال ترکیه در روسیه و بالعکس اعلام گردد تا زمینه‌های تبادلات فرهنگی و اقتصادی، مستحکمتر گردد.
رجب طیب اردوغان به تلاش‌های مشترک روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه هم اشاره کرد و گفت: ” توانستیم زمینه‌ای مناسب برای حل سیاسی بحران سوریه ایجاد کنیم.”
اردوغان از صدور بیانیه مشترک روسای جمهور روسیه و آمریکا در ویتنام هم به عنوان گام مثبت جدید در مسیر حل بحران سوریه تقدیر کرد.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۱۳ نومبر ۲۹۱۷

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*