خانه / خبرها / دیدارنتانیاهو با ولادیمیر پوتین

دیدارنتانیاهو با ولادیمیر پوتین

ایران به سوی کنترل عراق و یمن میرود

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نسبت به ادامه حضور ایران در سوریه ابراز نگرانی عمیق کرده و خواستار همکاری روسیه و آمریکا برای رفع این نگرانی شده است.
امروز چهارشنبه، ۲۳ اگست، صدراعظم اسرائیل در شهر سوچی، واقع در سواحل دریای سیاه، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ملاقات کرد.
نتانیاهو در این ملاقات خطاب به رئیس جمهوری روسیه گفت “ما با تلاش مشترک میتوانیم گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) را شکست دهیم و این موضوعی بسیار مهم است، اما جنبه بد موضوع این است که نابودی دولت اسلامی جای پای ایران را باز میکند.”
صدراعظم اسرائیل گفت: “ما نمی‌توانیم حتی برای یک دقیقه فراموش کنیم که ایران هر روز تهدید میکند که اسرائیل را نابود خواهد کرد، به سازمان‌های تروریستی اسلحه میدهد و حامی و مبتکر عملیات تروریستی است.”
صدراعظم اسرائیل گفت که ایران پیشاپیش به سوی “کنترل عراق و یمن پیش می‌رود و تا حدود زیادی عملا لبنان را هم در کنترل دارد.”
به گزارش “رویترز”، رئیس جمهوری روسیه در آن بخش از دیدار با بنیامین نتانیاهو که در حضور رسانه‌های خبری صورت گرفت، به اظهارات صدراعظم اسرائیل در مورد ایران و سوریه پاسخی نداد.
ملاقات امروز چهارشنبه ششمین دیدار صدراعظم اسرائیل و رئیس جمهوری روسیه از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ و کمابیش زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در حمایت از نیروهای بشار اسد در سوریه است. در سفر کنونی به مسکو، رئیس موساد – سازمان اطلاعات اسرائیل – از جمله مقاماتی است که نتانیاهو را همراهی میکنند.
مقامات اسرائیلی گفته‌اند که انگیزه سفر کنونی صدراعظم اسرائیل به روسیه تلاش‌های مشترک آمریکا و روسیه برای برقراری آتش بس در جنوب سوریه است. هفته گذشته برقراری آتش بس در این منطقه رسما اعلام شد اما به گفته منابع اسرائیلی، این توافق باعث ثبات در منطقه نشده است.
اسرائیل نگران آن است که اختلافات کنونی بین آمریکا و روسیه مانع از آن شود که شرایط بلند مدت سوریه و به خصوص حفظ استقلال این کشور را مورد توجه لازم قرار دهند و در این مورد به توافقی دست یابند. دولت اسرائیل خواستار توافق جامع آمریکا و روسیه در این مورد است. از نظر اسرائیل، بی‌ثباتی آتی سوریه میتواند باعث اتکای بلند مدت دولت آن کشور به کمک‌های نظامی و مالی یا نفوذ ایران و حزب‌الله لبنان شود که آن را به منزله تهدیدی در مرزهای خود میداند.
برخی منابع اسرائیلی گفته‌اند که توافق کنونی بین آمریکا و روسیه به نوعی آتش‌بس بین ارتش سوریه و شورشیان غیر وابسته به داعش و القاعده منحصر است و به جزئیات بیشتری نمی‌پردازد. اسرائیل خواستار توافقی است که براساس آن، امنیت بلند مدت و تمامیت ارضی سوریه به عنوان یک کشور و ملت یکپارچه تضمین شود و پس از پایان جنگ داخلی، هیچ قدرت غیرسوری در این کشور حضور نداشته باشد.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۲۴ ۱گست ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*