خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / دو سال از نبود زریاب گذشت

دو سال از نبود زریاب گذشت

کابل/۲۱قوس/فرهنگستان
بیست‌ویکم ماه قوس، سال ۱۴۰۱ خورشیدی، برابر با دومین سال‌روز درگذشت محمد اعظم رهنورد زریاب، داستان نویس پرآوازه حوزه زبان پارسی است.
رهنورد زریاب، از نویسندگان معاصر، سرشناس و پرکار افغانستان بود که ده‌ها اثر ادبی از او بر جامانده، وی درچنین روزی به علت ابتلا به کرونا درگذشت.
«محمد اعظم رهنورد زریاب» از نویسند‌گان و رمان‌نویسان پرآوازه زبان فارسی ‌است که در «افغانستان»، «ایران»، «تاجیکستان»، «هند» و دیگر کشورهایی که فارسی زبانان در آن‌ها زند‌گی می‌کنند با آثار او آشنایی دارند.
رهنورد زریاب در سال ۱۳۲۳ در رکاخانه کابل به دنیا آمده بود.
استاد زریاب رشته ژورنالیزم در دانشگاه کابل خوانده بود و مدرک کارشناسی ارشد را در همین رشته از دانشگاه ویلز جنوبی از بریتانیا به دست آورده بود.
رهنورد زریاب به زبان انگلیسی تسلط داشت و در فلسفه، روانشناسی و جامعه شناسی مطالعاتی زیادی داشت.
استاد زریاب بیش از پنجاه سال برای فرهنگ و زبان پارسی کار کرد. جامعه فرهنگی حوزه زبان پارسی با اثرهای او آشنایی دارند.
شماری از نویسندگان، رهنورد زریاب را یکی از نویسندگان پرتلاش و اثرگذار می‌دانند.
نور احمد خالدی، مورخ و نویسنده گفت: «داستان‌های که نوشته می‌کرد کتاب‌های را که نوشته می‌کرد مقالاتی که نوشته می‌کرد به دل‌ها می‌نشست و مردم را مجذوب خود می‌کرد.»
یحی چاووش، عضو اتحادیه شعرا و نویسندگان می‌گوید: «نام او نه تنها در ادبیات زرین وطن ما نوشته شد در ادبیات کشورهای همچون تاجیکستان، ایران و هندوستان به خوبی یاد می‌شود.»
محمد اسحاق فایز، شاعر و نویسنده در پیوند با شخصیت زریاب گفت: «وقتی او به بستر بیماری افتاد، نامه ای به نماینده‌گی از جامعه فرهنگی افغانستان به معاون اول ریاست جمهوری وقت نوشته شد تا مگر دولت افغانستان عنایت کند و او را برای درمان به هند بفرستد، با دریغ که هیچ  گونه توجه به آن نامه نشد.
زریاب نه تنها در افغانستان، بل در کشورهای حوزه زبان پارسی نیز طرف‌دارانی زیادی داشت و آثار وی چندین جایزه ملی و بین المللی نیزدریافت کرده اند.
مشهورترین آثار رهنورد زریاب،گلنار و آیینه، شهر طلسم شده، مردی که سایه‌اش ترکش کرد، چار گرد قلا گشتم، شورشی که آدمی زاده‌گکان و جان‌ورکان برپا کردند، قلندرنامه، کاکه شش پر، دختر شاه پریان، درویش پنجم و سکه‌ ای که سلیمان یافت است.
گفتنی استراز های دایه پیر، و سرانجام آقای سحر خیز بیدار می‌شود، و زن بدخشانی از رمان های استاد محمد اعظم رهنورد زریاب است که ناتمام مانده اند.
استاد رهنورد زریاب در بیستم ماه قوس سال ۱۳۹۹ هجری خورشیدی به عمر هفتادوشش سالگی در کابل درگذشت و در شهدای صالحین به خاک سپرده شد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*